Leiderschapspraktijken schoolleiders
Maak kennis met de vernieuwde beroepsstandaard, juist nu!
De beroepsstandaard beschrijft het fundament van het vak van schoolleider. Dit vak is meer dan ooit in beweging. Het is belangrijk om samen met iedereen in en om het onderwijs een gezamenlijke taal te hebben, om de maatschappelijke opdracht van goed onderwijs voor alle leerlingen te blijven vervullen.
Bij leiderschapspraktijken gaat het om wat je als schoolleider doet: je handelingen en je gedrag dat door anderen wordt gezien en ervaren. Je kunt per leiderschapspraktijk nagaan wat er nodig is vanuit je eigen rol en positie in de school, afhankelijk van de context en ontwikkeldoelen van de school. We onderscheiden vijf leiderschapspraktijken:
- Leidinggeven aan visiegestuurd werken
- Leidinggeven aan de ontwikkeling van medewerkers
- Leidinggeven aan de schoolontwikkeling
- Leidinggeven aan de onderwijskwaliteit
- Leidinggeven aan verbinding met de (bredere) omgeving
Leiding geven aan Jezelf
Teacher leadership: Leidinggeven in de school als leraar
Verbindend & persoonlijk leiderschap
Sturen zonder strepen (omgaan met loyaliteit)
Traumabewustzijn en vitalisering onderwijs
Teamontwikkeling en leiderschap
Onderwijskundig e-Learning Ontwerper
Educational Leadership (verkort)
Beoordelen van leraren loont de moeite
Dit is wat mij drijft over leidinggeven aan onderwijs
Governance voor de schoolleider primair onderwijs
Een baard maakt nog geen filosooof
Wie durft deze school aan?
Actief personeelsbeleid in de school
Steeds meer scholen hebben de ambitie om een goede werkgever te zijn en besteden daarom aandacht aan de professionele ontwikkeling van het personeel. Maar als het […]
Blijf op de hoogte! Schrijf je in op onze maandelijkse nieuwsbrief
Geldzaken
Geld voor mijn scholing, hoe regel ik dat?