De beroepsstandaard beschrijft het fundament van het vak van schoolleider. Dit vak is meer dan ooit in beweging. Het is belangrijk om samen met iedereen in en om het onderwijs een gezamenlijke taal te hebben, om de maatschappelijke opdracht van goed onderwijs voor alle leerlingen te blijven vervullen.

Bij leiderschapspraktijken gaat het om wat je als schoolleider doet: je handelingen en je gedrag dat door anderen wordt gezien en ervaren. Je kunt per leiderschapspraktijk nagaan wat er nodig is vanuit je eigen rol en positie in de school, afhankelijk van de context en ontwikkeldoelen van de school. We onderscheiden vijf leiderschapspraktijken:

  1. Leidinggeven aan visiegestuurd werken
  2. Leidinggeven aan de ontwikkeling van medewerkers
  3. Leidinggeven aan de schoolontwikkeling
  4. Leidinggeven aan de onderwijskwaliteit
  5. Leidinggeven aan verbinding met de (bredere) omgeving

Leiding geven aan Jezelf

Steeds meer scholen hebben de ambitie om een goede werkgever te zijn en besteden daarom aandacht aan de professionele ontwikkeling van het personeel. Maar als het […]

Geldzaken

Geld voor mijn scholing, hoe regel ik dat?