Zomaar TITEL

‘De parallelle wereld die Modderkolk beschrijft zou recht uit een Bond-film kunnen komen;

123

12345

100 dagen document

Als je begint als schoolleider op een school, komt er veel op je af. Om je hierin te ondersteunen hebben we het zogenaamde ‘100 dagen document: […]

Poster “Hoe voel jij je vandaag?”

Leuke “conversation starter” poster voor in de docentenkamer of gewoon voor in de klas.

Zelfregulerend leren

WAAROM HEEFT ZELFREGULEREND LEREN DE MEESTE IMPACT OP LEERPRESTATIES? WANNEER WERKT HET BIJ JOUW LEERLINGEN? HOE ZORG JE VOOR EEN GEMOTIVEERDE KLAS? Zelfregulerend leren (ZRL) ligt […]

Zelfregulerend leren

WAAROM HEEFT ZELFREGULEREND LEREN DE MEESTE IMPACT OP LEERPRESTATIES? WANNEER WERKT HET BIJ JOUW LEERLINGEN? HOE ZORG JE VOOR EEN GEMOTIVEERDE KLAS? Zelfregulerend leren (ZRL) ligt […]

Leerlingen intrinsiek motiveren

WAAROM ZIJN SPELEN EN LEREN (BIJNA) HETZELFDE? WELK GEVAAR SCHUILT ER IN TE VEEL TOETSEN? WAT ZIJN DE TIEN MOTIVATIE-VERBODEN? Leraren en opvoeders denken vaak dat […]

Opeens weet je het … je wordt leraar!

Voor zij-instromers en andere starters is het onderwijs vaak een nieuwe wereld, waarin er ontzettend veel op hen af komt. Waarom zou je daarvoor kiezen? En […]

Zelfregulerend leren

WAAROM HEEFT ZELFREGULEREND LEREN DE MEESTE IMPACT OP LEERPRESTATIES? WANNEER WERKT HET BIJ JOUW LEERLINGEN? HOE ZORG JE VOOR EEN GEMOTIVEERDE KLAS? Zelfregulerend leren (ZRL) ligt […]

Elke leraar zorgleraar

Waarom is goede zorg meer dan remediëren alleen? Op welke manier deel je expertise met collega’s? Hoe start je met kindgesprekken? Zorgvragen in de klas nemen […]

Als je leerling stil is

Stille leerlingen blijven vaak ‘onder de radar’ van de leraar. Soms zijn het kinderen die gewoon doen wat ze moeten doen, zonder op te vallen, en […]

Oplossingsgericht werken voor de klas

In dit praktijkboek neemt Louis Cauffman je mee in wat oplossingsgericht werken voor het onderwijs kan betekenen. De focus ligt daarbij op de werkrelatie tussen onderwijsprofessional […]

De school als werkplaats

In de eerder verschenen boeken van Eva Naaijkens en Martin Bootsma — En wat als we nu weer eens gewoon gingen lesgeven? (po- en vo-versie) — […]

Omdat lezen loont

Lezen loont – nog altijd, ook in een wereld vol digitale afleiding. Lezen is noodzakelijk om feiten van fictie te onderscheiden, om betekenis te geven aan […]

Het bezwaar van de leraar

De druk op docenten wordt almaar groter, door onrealistische eisen van leerlingen, ouders, schooldirecties en de overheid. Intussen neemt de kwaliteit van het onderwijs af. In […]

Onderwijs maakt het verschil

Kansengelijkheid in het onderwijs: het lijkt een breed gedeeld ideaal. Maar wat bedoelen we er precies mee? En hoe staat het ervoor in het Nederlandse onderwijs? […]

De bijlesgeneratie

De uitgaven aan bijlessen groeiden de afgelopen jaren explosief. Waarom zijn ouders tegenwoordig zo gespitst op goede schoolprestaties? En waarom geven ze steeds meer geld uit […]

Het lerarentekort

De positie van leraren is weinig benijdenswaardig: ze doen het belangrijkste werk, maar in het veld staan ze onderaan in de hiërarchie. In het onderwijs werkt […]

Wiskundigen mogen niet huilen

Hebben baby’s al getalbegrip en hoe zouden we daar achter kunnen komen? Wanneer werden de eerste getallen geïntroduceerd? Kunnen we op de middelbare school niet zonder […]

Diagnosedrift

Nederlandse kinderen zijn de gelukkigste ter wereld, lezen we keer op keer. Toch zien we steeds meer kinderen waar ‘iets mee is’. Het aantal psychiatrische diagnosen […]