Leidinggeven aan visiegestuurd werken
Als schoolleider geef je leiding aan het ontwikkelen, concretiseren en communiceren van een gezamenlijke inspirerende visie op leren, onderwijzen en pedagogisch handelen. Hierbij gebruik je gezamenlijke waarden als basis. De visie is voldoende concreet, zodat deze sturing geeft aan het primaire proces. Je geeft daarmee richting aan de toekomst van de school.
Bij deze leiderschapspraktijk horen de volgende aspecten:
- Focus houden op het leerproces van leerlingen, gericht op het ‘waartoe’.
- Gezamenlijk formuleren van een gedeelde visie en daaraan gekoppelde ambities en doelen, die bijdragen aan het ‘waartoe’.
- Doorwerking naar het primaire proces: verbinden van waarden en visie aan vraagstukken en afwegingen in de praktijk.
- Hoge verwachtingen hebben van de prestaties en mogelijkheden van leerlingen en leraren.
- Bevorderen van commitment van alle betrokkenen door het helder communiceren van de visie.
Blijf op de hoogte! Schrijf je in op onze maandelijkse nieuwsbrief
Onderwijs vraagt leiderschap
De kleine Covey
Vaksectie vraagt leider(schap)!
De 4 disciplines van uitvoering
Leidinggeven aan een leven lang ontwikkelen (LLO)
Duurzaam perspectief en vergrijzing
Managementontwikkeling gericht op het ikc
Grip op de processen in de kinderopvang
Schoolleider basisbekwaam
Het onderwijs aan het jonge kind voor leidinggevenden
Duurzaam perspectief en vergrijzing
Door de jaren heen is een gamma aan producten en diensten op deze terreinen ontwikkeld om organisaties van klein tot en met groot en medewerkers op maat naar de juiste richting te bewegen. We mogen ons dan ook met recht specialist noemen om organisaties, management en medewerkers in relatie tot markt en arbeidsmarkt ontwikkelingen te ondersteunen bij het proces ter realisatie van een duurzaam perspectie
Oekraïense vluchtelingkinderen in de klas opvangen: hoe pak je dat aan?
Vrijheid is niet vanzelfsprekend. Dat werd al te duidelijk toen Rusland eind februari Oekraïne binnenviel. Vanaf dat moment was de oorlog tussen Rusland en Oekraïne overal in het nieuws, op social media en om ons heen te vinden. Ongetwijfeld dat er in jouw klas ook vragen over worden gesteld. Hoe maak je het onderwerp ‘oorlog’ […]