Leidinggeven aan de onderwijskwaliteit
Als schoolleider houd je zicht op de onderwijskundige en pedagogische processen in de school. Je draagt zorg voor een samenhangend curriculum, voor de personele en organisatorische inrichting en voor ondersteuning van het primaire proces. Op basis van systematische en cyclische informatieverzameling organiseer je ondersteuning en feedback aan leraren.
Bij deze leiderschapspraktijk horen de volgende aspecten:
- Ontwikkelen en vormgeven van een samenhangend en up-to-date curriculum.
- Ondersteunen van leraren bij het onderwijs en organiseren van feedback.
- Monitoren en cyclisch evalueren van het onderwijs, gericht op de verwezenlijking van visie en kwaliteitsstandaarden.
- Bevorderen van praktijkonderzoek ten behoeve van het versterken van de kwaliteit van het primaire proces.
- Zorg dragen voor passende formatie en duidelijke afspraken over taken en verantwoordelijkheden.
- Afschermen (bufferen) van leraren tegen verstoringen van hun werk.
Blijf op de hoogte! Schrijf je in op onze maandelijkse nieuwsbrief
Een baard maakt nog geen filosooof
Kwaliteitszorg heeft een geest!?,
De zachte kant van governance
Wie durft deze school aan?
Onderwijs vraagt leiderschap
Duurzaam perspectief en vergrijzing
Managementontwikkeling gericht op het ikc
Grip op de processen in de kinderopvang
Levende kwaliteitszorg – zorgen voor kwaliteit in school
Schoolleider basisbekwaam
Duurzaam perspectief en vergrijzing
Door de jaren heen is een gamma aan producten en diensten op deze terreinen ontwikkeld om organisaties van klein tot en met groot en medewerkers op maat naar de juiste richting te bewegen. We mogen ons dan ook met recht specialist noemen om organisaties, management en medewerkers in relatie tot markt en arbeidsmarkt ontwikkelingen te ondersteunen bij het proces ter realisatie van een duurzaam perspectie
Op zoek naar de verbinding – gesprek met Simone Mark (CPC)
Goed onderwijs begint met een goede relatie tussen de leraar en het kind. Dat is het motto waarmee Simone Mark samen met Marcel van Herpen het Centrum Pedagogisch Contact (CPC) oprichtten. Hun missie? Simone: ‘Scholen bewustmaken dat alles begint bij een gezond pedagogisch klimaat. Dat betekent een omgeving waarin elk kind zich verbonden en veilig […]