Introductie
Hoe ontwerp je een e-Learning leerbeleving die plakt?
Technologie maakt vele krachtige manieren van leren mogelijk. Maar hoe maak je met jouw ontwerp het verschil voor je lerenden en je organisatie? Dat leer je tijdens deze interactieve opleiding, deels op afstand, waarin je zelf actief aan de slag gaat.
Herken je de volgende vragen:
- Hoe verbeter ik mijn huidige online en blended aanbod?
- Hoe ontwerp ik e-Learning waardevol voor zowel lerenden als mijn organisatie?
- Hoe kan ik inspirerend leren op afstand ontwerpen?
- Hoe maak ik duurzame keuzes voor e-Learning tools?
- Hoe combineer ik leren en werken optimaal?
- Welke werkvormen bieden het rendement dat mijn organisatie zoekt?
- Wanneer zet ik welke vorm van multimedia in?
- Welke kritische vragen stel ik aan leveranciers?
- Hoe bepaal ik de waarde van nieuwe didactische en technische ontwikkelingen?
- Waarmee maak ik vanuit mijn rol het verschil?
- Hoe ontwerp ik een krachtige en motiverende leerbeleving?
Dan is deze opleiding een absolute must voor jou!
Deze opleiding is zelf een inspirerende en actieve leerbeleving!
Technologie maakt vele krachtige manieren van leren mogelijk. Maar hoe maak je met jouw ontwerp het verschil voor je lerenden en je organisatie? Dat leer je tijdens deze interactieve opleiding, deels op afstand, waarin je zelf actief aan de slag gaat.
Resultaat na de opleiding:
- Ontwerp en implementatie van leerinterventies in jouw organisatie: snel, gemakkelijk en goedkoper dan inkopen!
- Hoger rendement van leerinterventies
- Effectief opzetten van werkplekleren in je eigen organisatie
- Een betere afstemming van online en offline activiteiten
- Onafhankelijk overzicht van tools, platforms en koppeling van systemen (ECO).
Tijdsinvestering
We verwachten van iedere deelnemer de extra investering van in totaal 10 uren (opdrachten) tussen de contactsessies. Het is niet noodzakelijk om al veel kennis van e-Learning te hebben; kennis van didactiek en het ontwerpen van leerervaringen vormen een prima basis. Het tempo en het niveau van de opleiding ligt hoog.
Programma
Lesdag 1 (op locatie)
Ontwerpen van een blended leertraject!
Het is tegenwoordig eenvoudig om e-Learning te ontwikkelen. Maar welke factoren zorgen ervoor dat jouw lerenden echt iets leren en hierdoor geïnspireerd raken? Wanneer blijft jouw leerinterventie plakken en realiseer je een goed rendement?
Tijdens deze dag (her-)ontwerpen we een bestaand leertraject op basis van een bewezen methode. Je kunt het direct gebruiken op de eigen ontwerpen.
Onderwerpen:
- Introductie op leren en e-Learning.
- Een krachtige leerervaring ontwerpen.
- Ingrediënten van een memorabele leerervaring.
- Optimale mix van concepten (superblended learning).
Docent: Marcel de Leeuwe
Gastdocent: Jeroen Krouwels
Lesdag 2 (op afstand)
Online Intervisie sessie
Twee keer organiseren we een avondsessie van 1,5 uur waarin we resultaten uit de opdrachten met elkaar bespreken. In deze eerste sessie bekijken en becommentariëren we de multimedia-instructies. In beide sessies werken we in virtuele break-out rooms en gaan we in kleine groepjes uiteen. Aan het einde van de sessies komen we weer samen en trekken we conclusies en ronden de sessie af.
Moderater: Marcel de Leeuwe
Lesdag 3 (op afstand)
Krachtige tools en inzet van multimedia
Er is een groot aantal verschillende tools. Hoe kies je ze en hoe zorg je ervoor dat het een logisch learning eco-systeem
vormt? En als je deze tools inzet om multimediaal te leren; hoe moeten we dan een multimediaal ontwerp maken met een hoog leerrendement?
Onderwerpen:
- Overzicht van bruikbare e-Learningtools.
- Beoordelen en kiezen van geschikte tools.
- Onderwijskundige meerwaarde van multimedia.
- Praktische tips om multimedia te maken.
Docent: Marcel de Leeuwe
Gastexpert: Alex van der Linden
Lesdag 4 (op afstand)
Online Intervisie sessie
Twee keer organiseren we een avondsessie van 1,5 uur waarin we resultaten uit de opdrachten met elkaar bespreken. In deze eerste sessie bekijken en becommentariëren we de multimedia-instructies. In beide sessies werken we in virtuele break-out rooms en gaan we in kleine groepjes uiteen. Aan het einde van de sessies komen we weer samen en trekken we conclusies en ronden de sessie af.
Moderater: Marcel de Leeuwe
Lesdag 5 (op afstand)
Werken en leren met impact
Werken en leren grijpen steeds meer in elkaar. Hoe integreer je dit nu succesvol waarbij je een optimaal rendement haalt? We schetsen een heldere aanpak, delen inspirerende voorbeelden en geven je inzicht hoe je dit kunt toepassen in je eigen werkpraktijk.
Onderwerpen:
- Hoe de verbinding realiseren tussen werken en leren?
- Wat is Performance Support en de 5 Moments of Need?
- Hoe kom je tot een goed 5 Moments of Need ontwerp?
- Welke tools gebruik je bij werkplekleren?
Docent: Marcel de Leeuwe
Gastexperts: Alfred Remmits en Cherida Louz
Lesdag 6 (op locatie)
Ontwerp van vraag naar krachtige blended leerproces
Iedereen kent de zelfstudie e-Learning modules. Welke didactische werkvormen zijn er nog meer en wat is de relevantie hiervan voor jouw organisatie? Hoe kies je de juiste werkvorm, en welke overwegingen maak je hierbij? We kijken naar geavanceerde en onderwijskundige sterke
werkvormen.
Onderwerpen:
- Learning manifesto als basis voor je ontwerp.
- Van leerdoel naar de juiste werkvorm.
- Inzet van gamification (als voorbeeld hoe je de waarde bepaalt).
- Inzet van VR/AR, wanneer werkt het?
Docent: Marcel de Leeuwe
Lesdag 7 (op afstand)
(Her-)ontwerp van F2F-lesdag naar ‘Op Afstand’
Onderwerpen:
- Een Kern Infographic: de basis voor al je ontwerpen
- (her)Ontwerp van je eigen leertraject op afstand
- Tools om snel content te maken (je maakt multimediale content)
- Verkennen van de voor jou relevante tools uit Online tools – Laaghangend fruit
- Verzameling met activerende blended werkvormen
- Je eigen detail lesplan van je online sessie (deel van je hele leertraject)
- Een inspirerende online sessie (zelf ontwerpen en verzorgen)
Je leert een activerende blendte maken met werkvormen en tools.
Hoofddocent: Marcel de Leeuwe
Lesdag 8 (op locatie)
Zelf een video ontwerpen, filmen en monteren
Op welke manier kunnen we snel veel extra leerrendement leveren door de inzet van video binnen e-Learning? Op deze dag kijken we welke didactische vormen we kunnen kiezen, hoe we met de camera goed moeten filmen en gaan we onze gemaakte video ook monteren.
Onderwerpen:
- Ontwikkeling van filmen door de jaren heen; leren kijken.
- Didactische variaties om video in te zetten.
- Stappen van idee t/m delen van je video.
- Gebruik van de camera op de juiste manier (cameravoering).
- Opdracht: Met een groep een video maken (gewoon doen!)
- Basisprincipes van monteren van video.
- Zelf monteren van de gemaakte video.
Docent: Marcel de Leeuwe
Lesdag 9 (op locatie)
Meer rendement halen uit video
We kijken wat je allemaal nog kunt doen om het leereffect verder te vergroten. Hierbij gaan we nog meer vormen gebruiken en zorgen we dat we weten hoe we onze projecten moeten voorbereiden, welke rechtenvrije muziek etc. we kunnen gebruiken, hoe je passende apparatuur kunt kiezen en vooral gaan we ook weer zelf filmen en monteren.
Onderwerpen:
- Bepalen van een optimale voorbereiding, afgestemd op je leerdoelen.
- Ontdekken van meer vormen zoals live video, VR, gemaakt door lerenden, etc.
- Zelf maken van een interactieve video (op basis van bestaande video).
- Zelf maken van een video (gewoon doen).
- Geavanceerde montagetechnieken.
- Kiezen van de juiste apparatuur voor je projecten.
- Publiceren van je video.
Voor iedere deelnemer aan deze training een gratis het handboek ‘Films maken’ van Roemer Lievaart.
Docent: Marcel de Leeuwe
Online Seminars | 20:00 – 21:30 uur
Twee keer organiseren we een avondsessie van 1,5 uur waarin we resultaten uit de opdrachten met elkaar bespreken. In deze eerste sessie bekijken en becommentariëren we de multimedia-instructies. In beide sessies werken we in virtuele break-out rooms en gaan we in kleine groepjes uiteen. Aan het einde van de sessies komen we weer samen en trekken we conclusies en ronden de sessie af.
Voor wie
Deze opleiding is speciaal ontwikkeld voor professionals met verantwoordelijkheid voor het onderwijskundige ontwerp van (e-)Learning concepten en content. Je bent werkzaam in het onderwijs, de zorg, de overheid en het bedrijfsleven.
Wanneer is deze opleiding iets voor jou?
- Je werkt in een organisatie waar leren en ontwikkelen ontworpen wordt.
- Je wilt op een intensieve en actieve manier leren.
- Je investeert aandacht en tijd om jezelf te ontwikkelen.
- Je bent bereid buiten bestaande kaders te denken.
- Je vindt de praktische waarde voor jouw organisatie belangrijk.
- Je wil met jouw rol een verschil maken binnen je organisatie of klanten.
Wanneer is deze opleiding niet iets voor jou?
- Je leert het fijnste door alleen te luisteren naar een docent.
- Je hebt geen mogelijkheden om veranderingen in jouw organisatie door te voeren.
- Je wilt niet zelf actief kennis construeren.
- Je wilt niet zelf de verschillende werkvormen ervaren.
- Je hebt geen tijd over voor de opdrachten.
- Je wilt een specifiek softwarepakket leren gebruiken.
Algemene informatie
Deze Meerdaagse Cursus/Training zal plaatsvinden bij BCN Utrecht (Daltonlaan) te Utrecht.
Voor facilitaire vragen en de routebeschrijving zie onderstaande gegevens.
Jouw investering
De investering voor deze Meerdaagse Cursus/Training bedraagt € 5799,00 (excl. btw) per persoon. Dit bedrag is inclusief koffie, thee, lunches en toegang tot de digitale leeromgeving.
Opzet van de opleiding
Deze intensieve opleiding laat zien wat je kunt bereiken met een uitgekiend ontwerp. We combineren vele werkvormen (offline/online, Face-2-face/op afstand, individueel/samen, synchroon/asynchroon, etc.) en ondersteunen het leerproces met een krachtige online leeromgeving, een rijke tool voor online sessies. Daarin werken we samen en maken allerlei praktische tools om het leren nog rijker te maken. De kern van ons leertraject bestaat uit vier lesdagen waarvan twee in een trainingslokaal en twee op afstand.
Contactdag 1 is in het trainingslokaal, dag 2 en 3 zijn op afstand en we sluiten af met een dag in het trainingslokaal.
Opdrachten & Feedback
Je werkt voor, tijdens en na elke contactdag aan opdrachten: leerinterventies die je direct kunt inzetten in je eigen praktijk. Dit zijn zowel online als offline opdrachten en bij elke opdracht krijg je feedback van de trainer en/of van de andere deelnemers. In twee online
intervisiesessies gaan we met elkaar de resultaten bespreken.
Bijvoorbeeld:
- een learning manifesto;
- een multimediale instructie;
- een blended onboarding ontwerp (inwerken in een organisatie);
- een inspirerende online sessie (ontwerpen en verzorgen);
- een educatieve video.
- een (her-)ontwerp van F2F naar Leren Op Afstand.
Investering
De investering bedraagt € 5.799,- voor de hele opleiding,
€ 4.399,- voor de opleiding zonder de video-module
€ 1.899,- voor alleen de video-module (excl. btw) per persoon
Dit bedrag is inclusief koffie, thee, lunches, 4 intensieve lesdagen, 2 online seminars, het boek: ‘Evidence-based Training Methods’ by Ruth Colvin Clarkis en toegang tot een digitale leeromgeving.
Persoonlijke intake: jouw leerwensen en leervragen
Bij jouw inschrijving voor deze opleiding ontvang je een online intake. Hierdoor krijgen we een goed beeld van jouw ervaring, jouw kennis, jouw vragen, jouw doelen en jouw verwachting. Met deze informatie kunnen onze docenten de opleiding optimaal afstemmen op jouw situatie en behoeften.
Studiebelastinguren
Het aantal studiebelastinguren voor deze opleiding bedraagt ongeveer 55 uren inclusief contacturen.
STAP-Budget
Je kunt het STAP-budget voor deze opleiding aanvragen. Jij krijgt dan een aantrekkelijke subsidie van maximaal € 1.000,- van de overheid.