Van schoolplan naar teamplan en actieplan

De periode van het maken van een actueel schoolplan is weer aangebroken. In de praktijk lopen schoolleiders en andere leidinggevenden dan aan tegen een aantal lastige zaken. Het schoolplan moet tegenwoordig namelijk voldoen aan een aantal criteria. Denk daarbij aan het waarderingskader van de inspectie. Vervolgens moet het ook een gedragen document worden waar commitment voor is. Het is belangrijk om het schoolplan te concretiseren naar teamplannen en actieplannen, in plaats van het een papieren tijger te laten worden, opgesloten in een kast. Het schoolplan is geen doel op zich. Het schoolplan is een middel om het kwaliteitsdoel op een hoger plan te brengen. In één dag maakt u aan de hand van concrete handvatten een volledig schoolplan met deelplannen, waarmee u doelgericht kunt werken in de komende jaren.

Resultaten

Na afloop van de trainingsdag:

  • heeft u de visie en ambitie van de school op een concrete manier ingevuld en vertaald naar een professioneel, overzichtelijk, strategisch beleidsplan;
  • is het schoolplan vertaald naar concrete teamplannen en actieplannen;
  • heeft u nagedacht over hoe de voortgang en effectiviteit van het schoolplan gemeten kunnen worden en krijgt u hier de digitale tools voor;
  • ervaart u dat de PDCA-cyclus op een eenvoudige manier digitaal te hanteren is;
  • ervaart u hoe u al in één dag effectief kunt zijn, zodat er rust ontstaat en de werkdruk verlaagd wordt;
  • heeft u na afloop een digitaal proces gedefinieerd, waarin u gedurende het jaar in een oogopslag de actuele stand van het jaarplan, het teamplan en de actieplannen ten opzichte van het waarderingskader kunt zien.

Onderwerpen

  • Jaardoelen
    Waarom, wat, hoe, wie is eigenaar? Wie voert het uit, wat zijn de KPI’s, hoe gaan we die meten en wanneer?
  • Waarderingskader
    Wat is kenmerkend voor het waarderingskader van de inspectie?
  • Missie en visie
    Hoe kunnen we concreet onze visie/missie vertalen naar een werkbaar systeem dat voor iedereen actueel en inzichtelijk is
  • Speerpunten
    Vragen beantwoorden over gekozen speerpunten:
    – Wat is er zo belangrijk aan deze ambitie? (het ‘waarom’)
    – Wat is het concrete doel? (SMART geformuleerd)
    – Wat is het gewenste resultaat op lange en korte termijn?
    – Hoe ga je dat bereiken? (aanpak)
    – Wie gaan het uitvoeren?
    – Wanneer gaat het uitgevoerd worden? (planning/ fasering

Kwaliteitszorg
Een wezenlijk onderdeel van deze training is de aandacht die zal worden besteed aan de kwaliteitszorg in het onderwijs. Hierin wordt behandeld hoe de docenten in het team systematisch de kwaliteit van het onderwijs kunnen bewaken, hoe ze maatregelen kunnen nemen om de kwaliteit te behouden en deze zo nodig te verbeteren. Het PKO staat hierbij centraal. De onderwerpen die aan bod komen in het jaarplan dat wordt opgesteld zijn: toetsing, leerstofaanbod, tijd, onderwijsleerproces, schoolklimaat,
zorg, begeleiding en opbrengsten. Daarnaast wordt besproken hoe de doelen gemeten kunnen worden.

Werkwijze

Na een korte inleiding over de kwaliteitszorg onderwijs app gaan we concreet aan de slag met het invullen van de applicatie. Deze applicatie is digitaal en ondersteunt op effectieve wijze alle activiteiten in dat schooljaar. Hiermee wordt de werkdruk die voortkomt uit het actueel bijhouden van de kwaliteitszorg tot een minimum beperkt. U krijgt voor 1 maand een proefaccount. Bekijk de website Kwaliteitszorg Onderwijs App voor meer informatie over de digitale applicatie.

Praktische informatie

  • Voor: schoolleiders, leidinggevenden, teamleiders, sectievoorzitter, P&O’ers
  • Duur: 1 dag
  • Tijden: 10.00-16.00 uur
  • Trainer: Martie Slooter
  • Locatie: Bunnik, of op uw school bij in-company

Startdata en locaties

  • Bunnik1 bijeenkomst