Schoolleider basisbekwaam

Wil jij als professionele schoolleider aan de ontwikkeling van het onderwijs werken vanuit participatie, sociale verbondenheid en inclusie? En wil jij leren hoe je visiegericht kunt werken, de onder-wijskwaliteit verbeterd, veranderingsprocessen begeleidt en een eigen leiderschapsstijl ontwikkelt? Volg dan ons opleidingstraject voor leiderschapsontwikkeling: Schoolleider Basisbekwaam voor po, vo, mbo en (v)so!

De HU biedt geaccrediteerde schoolleiders- trajecten voor leidinggevenden in het onderwijs. Voor het primair onderwijs is de basisregistratie RADO of RDO bij het Schoolleidersregister PO mogelijk. De opleiding biedt voor (beginnend) leidinggevenden een adequate basis voor leidinggeven in de verschillende onderwijssectoren.

Opleidingsinhoud – programma

De opleiding kent vijf thema’s die in samenhang met elkaar worden aangeboden en zich richten op verschillende aspecten van leiderschap in de school in relatie tot een brede maatschappelijke opdracht. Aan de hand van opdrachten en persoonlijke onderzoeksvragen werk je in ontwerpateliers aan de opbouw van een portfolio. In de opleiding basisbekwaam wordt het accent gelegd op het werk binnen de school op het gebied van visieontwikkeling, management, beleid, onderwijsverbetering en innoveren.

Visies en idealen

Het doel van onderwijs, visies op opvoeden en onderwijs vanuit de onderwijspedagogiek, onderwijssociologie en filosofie.

Management en beleid

Inrichting van de schoolorganisatie, ondersteunende processen, kwaliteitszorg en HRM-beleid.

Innoveren en onderwijsverbetering

Professionele schoolcultuur, veranderkundig redeneren en teacher leadership versterken.

Persoonlijk leiderschap

Leiderschapsstijlen en overtuigingen onderzoeken, leiden vanuit pedagogische moed, gespreid leiderschap, waardengedreven professionaliteit.

Leiderschapsvaardigheden

Psychologie van gedrag in organisaties, communicatieve- en coachingsvaardigheden, groeps-dynamica, conflicthantering.

Onderwijsvorm en toetsing

De opleiding is programmatisch opgebouwd waarin gewerkt wordt met hoorcolleges, crea-tieve opdrachten, trainingen en praktijkopdrachten geïntegreerd in één module. Cursisten werken met elkaar (online) samen in leerteams. Gedurende de opleiding bouwt de cursist een portfolio op waarmee in een eindassessment de leeruitkomsten worden aangetoond.

Leerdoelen

  • Vanuit verschillende visies en theorieën naar leiderschap in de school te kijken en te werken vanuit pedagogische waarden aan het verbeteren van onderwijsprocessen en innovaties.
  • Het stimuleren van kennisontwikkeling en normatieve professionaliteit in de school en daarin als rolmodel te functioneren.
  • Het werken vanuit integraal beleid, doelen, middelen en resultaten om tot gespreid leiderschap en een kwaliteitscultuur te komen.
  • Inzicht krijgen in het eigen leiderschapsgedrag, het ontwikkelen van een professionele identiteit, kritische en methodische reflectie.

Toelating

Startdata en locaties