De HU biedt geaccrediteerde schoolleiders- trajecten voor leidinggevenden in het onderwijs. Voor het primair onderwijs is de basisregistratie RADO of RDO bij het Schoolleidersregister PO mogelijk. De opleiding biedt voor (beginnend) leidinggevenden een adequate basis voor leidinggeven in de verschillende onderwijssectoren.
Opleidingsinhoud – programma
De opleiding kent vijf thema’s die in samenhang met elkaar worden aangeboden en zich richten op verschillende aspecten van leiderschap in de school in relatie tot een brede maatschappelijke opdracht. Aan de hand van opdrachten en persoonlijke onderzoeksvragen werk je in ontwerpateliers aan de opbouw van een portfolio. In de opleiding basisbekwaam wordt het accent gelegd op het werk binnen de school op het gebied van visieontwikkeling, management, beleid, onderwijsverbetering en innoveren.
Visies en idealen
Het doel van onderwijs, visies op opvoeden en onderwijs vanuit de onderwijspedagogiek, onderwijssociologie en filosofie.
Management en beleid
Inrichting van de schoolorganisatie, ondersteunende processen, kwaliteitszorg en HRM-beleid.
Innoveren en onderwijsverbetering
Professionele schoolcultuur, veranderkundig redeneren en teacher leadership versterken.
Persoonlijk leiderschap
Leiderschapsstijlen en overtuigingen onderzoeken, leiden vanuit pedagogische moed, gespreid leiderschap, waardengedreven professionaliteit.
Leiderschapsvaardigheden
Psychologie van gedrag in organisaties, communicatieve- en coachingsvaardigheden, groeps-dynamica, conflicthantering.
Onderwijsvorm en toetsing
De opleiding is programmatisch opgebouwd waarin gewerkt wordt met hoorcolleges, crea-tieve opdrachten, trainingen en praktijkopdrachten geïntegreerd in één module. Cursisten werken met elkaar (online) samen in leerteams. Gedurende de opleiding bouwt de cursist een portfolio op waarmee in een eindassessment de leeruitkomsten worden aangetoond.
Leerdoelen
- Vanuit verschillende visies en theorieën naar leiderschap in de school te kijken en te werken vanuit pedagogische waarden aan het verbeteren van onderwijsprocessen en innovaties.
- Het stimuleren van kennisontwikkeling en normatieve professionaliteit in de school en daarin als rolmodel te functioneren.
- Het werken vanuit integraal beleid, doelen, middelen en resultaten om tot gespreid leiderschap en een kwaliteitscultuur te komen.
- Inzicht krijgen in het eigen leiderschapsgedrag, het ontwikkelen van een professionele identiteit, kritische en methodische reflectie.
Toelating
Ben je nu coördinator, projectleider of leidinggevende in het po, vo, mbo en (v)so of wil je dat graag worden? Dan is de opleiding Basisbekwaam Schoolleider geschikt voor jou. Bij de start van de opleiding hoef je nog geen lijnverantwoordelijkheid te dragen, maar je moet wel leidinggevende taken kunnen uitvoeren.
Het is belangrijk dat je de opdrachten in de praktijk kunt uitvoeren en ruimte krijgt om je te ontwikkelen als schoolleider. Mocht de werksituatie volgens het oordeel van de opleider geen goede basis bieden voor het succesvol doorlopen van de opleiding, dan wordt deelname afgeraden.
Docenten
De docenten hebben hun sporen ruimschoots verdiend in de praktijk van het onderwijs of als expert op het gebied van leiderschap. Voor specifieke workshops wordt gebruik gemaakt van gastdocenten, schoolleiders en onderzoekers vanuit de lectoraten van de HU.
Na deze opleiding
De leiderschapspraktijken van leidinggevenden in de school, zoals in de beroeps-standaard van het schoolleidersregister PO en VO geformuleerd, vormen de ruggengraat van de opleiding. In de opleiding basisbekwaam ligt het accent op het werk binnen de school op uitvoerend en tactisch niveau. Wanneer je doorstroomt naar de opleiding Schoolleider Vakbekwaam ontwikkel je jezelf verder als leiding-gevende, maar dan ligt het accent op de bredere context waarin de school functio-neert, het strategisch en interprofessioneel handelen, innoveren en cultuurveran-dering in de school.
Competenties
- Visiegericht en innovatief werken
- Kwaliteitscultuur creëren
- Kennis en professionaliteit stimuleren
- Strategisch en beleidsmatig handelen
- Ondernemend samenwerken
- Persoonlijk leiderschap
Arbeidsmarkt
Er is een blijvende behoefte aan goed opgeleide schoolleiders in alle onderwijssectoren. De komende jaren is er grote behoefte aan schoolleiders die leidinggeven vanuit participatie, sociale verbondenheid en inclusie.
Doorstuderen
De opleiding Leidinggeven Vakbekwaam sluit naadloos aan op deze opleiding.
Overige informatie
Prijsinformatie
De kosten voor het open traject bedragen € 5875 per deelnemer. Daarbij komt een bedrag van € 275 voor accommodatiekosten.
De totale studiebelasting van de opleiding is inclusief lesdagen en opdrachten 560 uur (20 EC). Je ontvangt een certificaat met de studie-investering. Start was 4 november 2022, nieuwe startdata voor 2023 nog niet bekend.
Voor incompany trajecten worden op basis van een offerte afspraken gemaakt. Incompany-trajecten zijn maatwerk, waarbij specifieke professionaliseringsvraagstukken, die in de organi-satie spelen kunnen worden meegenomen.