Als leraar, mentor of leidinggevende bent u van plan driehoekgesprekken met leerlingen en hun ouder(s) te voeren. In deze training komen alle aspecten aan bod, welke u nodig heeft om tot waardevolle gesprekken te komen. Hierbij is het uitgangspunt dat de leerling eigenaar is van zijn/haar eigen leerproces en dat de ouder(s) van de leerling participeren in het leerproces.
Resultaten
Resultaten voor u en de school:
- U bent op de hoogte van de vaardigheden welke de leerlingen oefenen voor het driehoeksgesprek.
- U kunt vaardigheden gedifferentieerd inzetten over leerjaren verspreid, zodat de leerlingen hier op kunnen reflecteren tijdens het driehoekgesprek.
- U bent u bewust van uw eigen mindset ten aanzien van ouders en leerlingen.
- U bent u bewust van de verantwoordelijkheden vanuit de school en ouders.
- U kunt een gespreksformat samenstellen.
- U beheerst basistechnieken om de leerling te coachen, dit uit zich in dusdanige gespreksvoering dat de docent de leerling eigenaar van het leerproces laat zijn.
- U past feedup, feedforward en feedback toe naar de leerling en ouders.
Werkwijze
Vertrouwen en respectvol met elkaar omgaan zijn voorwaarde om als groep deelnemers met elkaar aan de slag te gaan. Afwisseling van theorie en concreet aan de slag met praktijkvoorbeelden en concrete instrumenten, zodat u goed voorbereid bent om driehoekgesprekken te voeren met de leerlingen.