Begeleiding bij functionerings- en participatieproblemen

Binnen deze module analyseer en versterk je jouw professionele authenticiteit in denken en handelen met betrekking tot het begeleiden van leerlingen met syndromen, ziektebeelden en functiestoornissen. Je verdiept je in de verscheidenheid van syndromen, ziektebeelden en functiestoornissen en de mogelijke gevolgen daarvan voor het onderwijs. Vanuit een emancipatorische benadering toon je op welke wijze leerlingen met een beperking een stem krijgen in hun leer-en ontwikkelingsproces. Je onderzoekt binnen jouw beroepspraktijk vanuit welke visie en op welke wijze de betreffende leerlingen ondersteund worden bij het realiseren van hun ontwikkelingsperspectief. De school heeft hierin een centrale rol waarop je kritisch reflecteert.

Opleidingsinhoud

In deze module verdiept u zich in:
• kennis van de verschijningsvorm van syndromen, ziektebeelden en functiestoornissen die invloed hebben op het functioneren en participeren;
• ontwikkelen en leren;
• het adaptief vermogen.

Programma

Het programma bestaat uit drie lesdagen. Daarnaast ga je zelf aan de slag met zelfstudie en opdrachten.

Onderwijsvorm en toetsing

De module wordt blended gegeven. Blended learning is een didactisch concept dat leren in de klas, op de werkplek, in leerteams, individueel en digitaal combineert. De digitale leeromgeving is de belangrijkste tool, waar veel cursussen juist draaien om klassikale lessen. Zo kun je veel flexibeler onderwijs volgen.

Leerdoelen

De student:
• toont zijn/haar professionele authenticiteit in denken en handelen bij de begeleiding van leerlingen met functionerings- en participatieproblemen;
• analyseert onderwijskundige en pedagogische inzichten op basis van actuele (internationale) ontwikkelingen in relatie tot opvattingen, verschijnselen en patronen in zijn/haar beroepspraktijk;
• toont in zijn/haar professioneel denken en handelen de samenhang en consistentie tussen visie, methodieken, methoden en interventies binnen de kaders van Passend Onderwijs.

Toelating

De mastermodule Begeleiding bij functionerings- en participatieproblemen is bedoeld voor onderwijsprofessionals in het primair onderwijs, speciaal onderwijs, voortgezet onderwijs en mbo. Je kunt deze opleiding volgen als je een bachelordiploma hebt.

Docenten

De docenten van het Seminarium voor Orthopedagogiek combineren specialistische theoretische kennis met praktische werkervaring. Hierdoor sluit de cursus goed aan op de dagelijkse praktijk van de deelnemers. De kennis die ze aanreiken is actueel, state-of-the-art en evidence-based.

Na deze opleiding

Wanneer je de mastermodule Begeleiding bij functionerings- en participatieproblemen succesvol hebt afgerond, ontvang je een certificaat van Hogeschool Utrecht. Wil je na deze module verder studeren? Kies dan voor een andere mastermodule, of ga voor de Master Educational Needs of de Online Master Educational Needs.

Competenties

Door het volgen van deze module verbreed je je competenties als docent, coach, IB’er, RT’er of studie(loopbaan)begeleider, decaan of mentor.

Doorstuderen

Heb je na deze module de smaak te pakken? Studeer dan verder voor je mastertitel, bijvoorbeeld met de Master Educational Needs of de Online Master Educational Needs in deeltijd. Deze opleiding is in nauwe samenwerking met de praktijk ontwikkeld.

Stapelen tot een masteropleiding

Deze module maakt deel uit van een volledige masteropleiding. Bachelor- en mastermodules kun je los volgen of zelf stapelen tot een degree-opleiding. In het laatste geval tellen de studiepunten van deze module mee voor het behalen van een officieel diploma.

Overige informatie

Kosten

De mastermodule Begeleiding bij functionerings- en participatieproblemen kost € 690,- vrij van btw.

Relatie met huidige werksituatie

Wat je tijdens de lessen leert, kun je de volgende dag meteen toepassen in je werk.

Lesdata

Online: zaterdag 26-11, 17-12 (2022) en 14-01 (2023) van 10.00 tot 14.00 uur

Studie-investering

De totale studiebelasting is 140 uur (inclusief colleges).

Diploma

Certificaat met de studie-investering (140 uur)