“Hoe kan ik mijn decanaat inrichten binnen de beperkte tijd?” “Hoe begeleiden collega’s leerlingen in het studiekeuzeproces?“ “Hoe vullen collega’s hun mentorlessen in?”
Als decaan werk je vaak alleen of met een enkele collega-decaan. Gelegenheid voor collegiaal overleg is zeer beperkt of niet mogelijk. Ook met mentoren, vaak collega’s in de 1e lijn in studiekeuzebegeleiding, is er vaak geen tijd voor uitwisseling, terwijl de behoefte daaraan vaak groot is. Is er wél gelegenheid voor intervisie, dan levert dat inspiratie, verbinding, gezamenlijke professionalisering én vergroot werkplezier op. Dat heeft vervolgens een positief effect op de leerlingen en het team.
Aan de hand van een intervisiemethode:
- ga je aan de slag met casussen die jij en je collega’s inbrengen
- leer je met elkaar op diverse manieren naar je vraag en ook je eigen rol daarin kijken
- krijg je concrete handvaten, alternatieve handelingsopties en adviezen van je collega’s
- deel je ervaringen-die-werken
Door de structuur van de methode is de intervisiesessie voor iedere deelnemer waardevol, ook wanneer deze geen casus heeft ingebracht of wanneer niet alle casussen aan bod komen.
De gespreksleider faciliteert het proces en geeft waar wenselijk psycho-educatie over ‘de psychologie achter het proces’. Een terugkerende opzet van de intervisiesessie biedt structurele bedding voor vakinhoudelijke voeding, steun en het delen van kennis.
Wil je overleggen over wat ik voor jou, je team of organisatie kan betekenen? Neem van harte contact met me op.