Visieontwikkeling in het onderwijs

Wil jij als schoolleider bewust en systematisch sturen op het creëren of het versterken van een gedeelde missie en visie in jouw schoolorganisatie? Na deze mastermodule breng jij de missie- en visiegedrevenheid van je eigen onderwijsorganisatie – en jouw organisatieonderdeel in het bijzonder – op analytische wijze in kaart. Ook ontwerp je interventies om processen van visieontwikkeling in gang te zetten. Deze module is een onderdeel van de master Educational Needs, leerroute Leadership in Education.

Wat ga je doen?

Beschikbaar als zelfstudiemodule


Zo zit jouw module in elkaar

Je krijgt in deze mastermodule kennis van en inzicht in visieontwikkeling. Na afronding ben je in staat om de missie- en visiegedrevenheid van je eigen onderwijsorganisatie of organisatieonderdeel op een analytische wijze goed in kaart te brengen. Ook ontwerp je interventies waarmee je processen van visieontwikkeling in gang zet. Deze interventies weet je te vertalen naar deelonderwerpen. Je krijgt handvatten om de missie en visie levend te houden binnen jouw organisatie.

Werkvormen

Deze module bestaat als zelfstudiemodule, maar is ook onder begeleiding van een docent te volgen. De startdatum is hierbij afhankelijk van het aantal mensen dat interesse heeft in het volgen van de module door middel van lessen. De lessen kenmerken zich door een mix van literatuurbespreking, kennisdeling vanuit je eigen praktijk, korte pitches naar aanleiding van reflectie- of onderzoeksopdrachten én peer-feedback op je eigen ontwikkeling en studievoortgang. Zo leer je van en met elkaar.

Niet de literatuur of casuïstiek is leidend, maar het proces van interactie tussen deze twee; een proces dat je met de docent en je medecursisten samen vormgeeft. De bijeenkomsten vinden plaats over een periode van 5 maanden. Als je de module vanuit zelfstude volgt, kun je je eigen tempo bepalen. Daarnaast werk je in je eigen praktijk aan opdrachten en interventies.

Afronding: essay en portfolio

Je rondt de mastermodule af met een essay, waarin je vanuit een theoretische basis de resultaten van je analyse, je interventies en de impact daarvan beschrijft. Daarnaast leg je in een portfolio je competentieontwikkeling vast.

‘Setting directions’

De mastermodule Visieontwikkeling is een vertaling van de succesvolle leiderschapspraktijk ‘Setting Directions’ uit het Ontario Leadership Framework. Dit framework vat onderzoek naar succesvolle leiderschapspraktijken met impact op onderwijskwaliteit en organisatieontwikkeling samen in een aantal kernthema’s, waaronder visieontwikkeling.

Certificaat

De mastermodule is een onderdeel van de master Educational Needs, leerroute Leadership in Education. Na succesvolle afronding van deze module ontvang je een certificaat. Daarnaast heb je de mogelijkheid om de gehele master te volgen. Je ontvangt dan vrijstelling voor dit onderdeel.

Deze module staat geregistreerd in het Schoolleidersregister zodat schoolleiders deze kunnen selecteren t.b.v. het afronden van dit professionaliseringsaanbod.


Waarmee ga je aan de slag?

De mastermodule Visieontwikkeling in het onderwijs is te volgen als zelfstudiemodule.

Onderdeel 1

Wat is visieontwikkeling en waarom zou je het doen? In bijeenkomst twee oriënteren we ons op de literatuur, waarbij we het toegenomen belang van visieontwikkeling in de leiderschapsliteratuur en organisatiekunde analyseren. Ook kijken we vast vooruit naar het essay dat je oplevert (toetsopdracht). En je maakt een start met de analyse van je eigen organisatie.

Onderdeel 2

Wat is een inspirerende vorm, en waarom? Om niet alleen het belang van de visie te begrijpen maar ook te voelen, gaan we op zoek naar inspirerende visies – en onderzoeken we waarom we die inspirerend vinden. We leggen een relatie met persoonlijke motivatie en onderzoeken het beeld van visie als ‘professioneel DNA’, dat niet alleen ruimte en flow geeft, maar ook richting.

Onderdeel 3

‘How to walk the talk?’ In de vorige bijeenkomsten hebben we verkend dat de leider een belangrijke cultuurdrager is en ook op het gebied van visie een belangrijke verpersoonlijking is. We zitten vaak gevangen in een systeemwereld – de insteek van visieontwikkeling is om vanuit een diepere bedoeling te gaan werken. Daar gaan we in bijeenkomst vier mee aan de slag. We betrekken hierbij ook de kansen en uitdagingen die de analyse van je eigen organisatie heeft opgeleverd.

Onderdeel 4

Wat is haalbaar voor jou en je organisatie? Waarschijnlijk zijn we bij vorige thema’s vaker gestuit op de spanning tussen ideaaltypische benaderingen in de literatuur en de weerbarstigheid van de praktijk. Daar zoomen we nu op in. Ook om toe te werken naar het volgende thema: jouw persoonlijke missie bij jouw persoonlijke visie op je rol van visieontwikkelaar.

Onderdeel 5

Wat is jouw visie op je rol van visieontwikkelaar? In deze laatste bijeenkomst verbinden we de bevindingen en ervaringen van de bijeenkomsten en die van de werkplek met elkaar. Vooral met als doel om scherp te krijgen wat je als leider nu en in de toekomst ziet als (ontwikkel)mogelijkheden. Zo kun je de mate waarin jouw organisatie gedreven wordt door een herkenbare missie én een uitdagende visie borgen, en waar mogelijk versterken.


Is deze module iets voor jou?

Ben jij een schoolleider en wil jij op een inspirerende manier aan de slag met visieontwikkeling? En wil jij een herkenbare missie en een uitdagende visie borgen of waar mogelijk versterken? Dan is deze mastermodule iets voor jou! Om deel te kunnen nemen aan deze mastermodule moet je een hbo- of wo-bachelor hebben afgerond.

Wanneer kun je starten?

Is deze opleiding je op het lijf geschreven? Houd deze pagina dan in de gaten voor nieuwe startdata. Zodra die bekend zijn, kun je je aanmelden!

Wat kost de module?

Je betaalt € 1010,- voor de hele module.

Wil je deze module straks incompany aanbieden als bedrijf of instelling? Dat kan! Voor meer informatie kun je op de knop ‘stel een vraag’ klikken. 

Startdata en locaties

  • Zwolle5 bijeenkomsten€ 1010
  • Op school