Van IB’er naar Kwaliteitscoördinator

Als u intern begeleider bent, heeft u het uzelf waarschijnlijk wel eens afgevraagd: wat behoort wel en niet tot mijn takenpakket? De rol van de IB’er is immers al een tijdje aan het veranderen. Waar vroeger de focus lag op het ondersteunen van leerlingen met speciale behoeften, begeleiden IB’ers steeds meer leraren, coördineren ze de professionalisering van het team of sturen ze zelfs veranderingsprocessen aan. Tegelijk komt er door passend onderwijs vanuit samenwerkingsverbanden ontzettend veel op IB’ers af. Dat maakt dat velen worstelen: waar ligt mijn focus?

Kwaliteitscoördinator
De rol van de intern begeleider is aan het veranderen. Waar de focus lange tijd lag op de zorg en begeleiding van (zorg)leerlingen, verschuift deze naar de kwaliteit van het primaire proces van het onderwijs. Meer dan ooit is er namelijk behoefte aan sterke professionals die de kwaliteit in scholen kunnen bewaken en borgen en tegelijkertijd focus en kennis hebben over het leren van alle leerlingen en leraren: een kwaliteitscoördinator.

De IB’er als kwaliteitscoördinator is verantwoordelijk voor de continue ontwikkeling van het kwaliteitssysteem van de school. Inventariseert onderwijsverbeteringen in leerteams en ontwikkelgroepen, rapporteert over ontwikkelingen m.b.t. zorg en leerresultaten en ontwikkelt daarmee (samen met het breed MT) het kwaliteitssysteem.