Training: Omgaan Met Wij-Zij-Denken In De Klas

Hoe reageren je studenten op extreme uitspraken van hun leerlingen? Hoe kunnen ze voorkomen dat een discussie in hun klas tot onrust of zelfs polarisatie leidt? En hoe laten ze iedereen op een goede manier aan het woord, zonder dat iemand zich buitengesloten of ondergesneeuwd voelt?

Daarover gaat de training “Omgaan met polarisatie en wij-zij-denken in de klas”, speciaal ontwikkeld voor studenten en docenten van lerarenopleidingen. In deze unieke training leren deelnemers gevoelige maatschappelijke onderwerpen structureel bespreekbaar te maken, beter om te gaan met wij-zij-denken en een veilig klimaat te creëren waarin alle leerlingen zichzelf durven te zijn.

Inhoud

  • Sta in een confronterende game stil bij je persoonlijke grenzen
  • Leer verrassende technieken om ‘lastige’ gesprekken in goede banen te leiden
  • Ontdek welke rollen je kunt aan nemen en hoe je ervoor kunt zorgen dat iedereen aan het woord komt en welke gesprekstechnieken er zijn om de sfeer in de klas veilig te houden voor iedereen
  • Leer lastige thema’s niet uit de weg te gaan en juist bespreekbaar te maken
  • Oefen je nieuwe vaardigheden met een professionele acteur

Praktisch

Voor wie: De training is geschikt voor docenten in het vo en mbo, studenten van de lerarenopleidingen en gespreksleider uit het maatschappelijk veld.

Duur: 4 uur

Aantal deelnemers: 5 tot 15 (met studenten max. 20)

Extra mogelijkheid Train de Trainer

Het is ook mogelijk om een training voor opleiders af te nemen bij Critical Mass. Deze training bestaat uit een aantal onderdelen. Het uiteindelijke doel is dat de opleiders zelf de training “Omgaan met polarisatie en wij-zij-denken in de klas” aan studenten geven.

Over Critical Mass

Critical Mass ontwikkelt interactieve tentoonstellingen, multimediale installaties, films en games die ogen openen en mensen laten reflecteren op hun eigen houding en gedrag. Zo krijgen we gesprekken op gang en activeren we mensen om zich in te zetten voor een inclusieve samenleving.