Deze cursus is onderdeel van een abonnement
Informatie
Herken je dit? Leerlingen die zeggen: ‘Maar dat staat er toch?’, terwijl jij denkt: ‘Ze lezen de vraag niet’. Steeds vaker zijn toets- en examenvragen talig geformuleerd, waardoor leerlingen niet vastlopen op de inhoud, maar op de taal en zo onnodig punten verliezen.
In deze korte praktische cursus laat Remkje Visser zien hoe je toetsvragen kunt ontwerpen zonder taaldrempels. Zo krijgen je leerlingen een eerlijke kans om hun kennis écht te laten zien!
Auteur(s)
Remkje Visser
Doelstellingen
Na het volgen van de cursus:
- herken je hoe taalvaardigheid bepalend is voor toetssucces
- kun je een stappenplan inzetten bij toetsvragen
- benut je het verschil tussen dagelijkse taal, schooltaal en vaktaal
- laat je leerlingen DOE- en PUNT-woorden analyseren
- ondersteun je leerlingen met signaalwoorden en antwoordstarters
- stimuleer je samenwerking en reflectie op antwoorden in de klas
Studiebelasting
Voor deze cursus staat 0.5 uur.