Strategieën voor denken en leren

Leerlingen leren denken is een belangrijke pedagogische opdracht voor de school. In deze cursus behandelen we vier groepen leerstrategieën die de cognitieve (lees: denk-) ontwikkeling van leerlingen bevorderen.
Leerlingen leren denken wordt door de overheid als een belangrijke taak gezien voor leerkrachten. In dat kader behandelen we daarom heel concreet een negental didactische leerstrategieën die de cognitieve ontwikkeling van leerlingen bevorderen. We baseren ons daarbij op het boek van Robert Marzano Wat werkt in de klas.
Na een introductie, worden de negen strategieën een voor een besproken en geïllustreerd met behulp van filmpjes  (o.a. Leraar 24) en korte reflectie en/of verwerkingsopdrachten.

Aan het einde van deze cursus kun je:

  • Enkele leerstrategieën opsommen. Daarnaast kun je toelichten hoe je de vaardigheden kunt toepassen in je lespraktijk.

‘Strategieën voor leren en denken’ is weliswaar een basisindicator in het toezichtkader van de inspectie, maar is sterk van invloed op de indicatoren ‘afstemming instructie en verwerking’ (kernindicator) en ‘actieve betrokkenheid van leerlingen’ (normindicator). 

De feiten:

  • Soort opleiding: e-learningcursus (volledig online)
  • Tijdsinvestering: 4 uur
  • Eindtoets: ja
  • Met certificaat: ja

Startdata en locaties

  • Online€ 75€ 25Proefabonnement = 25 euro
Onderwijstypes
Functiegroepen
Onderwerpen