Tot op heden dacht de onderwijswereld dat er geen theorie voor begrijpend lezen bestond. Toch wel! Ook begrijpend lezen heeft een wetmatigheid. Tekstverbanden hangen namelijk logisch met elkaar samen en vragen zijn goed te ordenen. De didactische aanpak heet Sterk BEGRIP.
Ideaal, voor jong en oud, 24/7 inzetbaar. Je leerlingen begrijpen zo élke vorm van communicatie, mening en emotie. Ze krijgen inzicht in elke tekst en denkfouten worden voorkomen.
Het model is in de basis lekker eenvoudig, maar geniaal voor je uitgewerkt. Je fundeert je hele onderwijs erop als een way-of-life. Zo koppel je (tekst)begrip aan een rijke taalaanbod en zet je de CITO-toets formatief in.
Wat leer je
Sterk BEGRIP is het integraal systeem rond het pijlenmodel BEGRIP, de ontdekte theorie voor begrijpend lezen. Het VIP-programma bestaat uit een aantal onderdelen om gestructureerd mee aan het werk te gaan.
Tekstbegrip stimuleren (blauw)
- instructie en interventies – tekstbegrip stimuleren met het pijlenmodel BEGRIP, tips om te implementeren en de kwaliteit te borgen
- onderzoek – out-of-the box dingen onderzoeken
Rijke taalomgeving creëren (oranje)
- relevante leer- en leesdoelen stellen – inspiratie voor uitdagende lesstof
- samen praten over teksten – met goede vragen lok je het gesprek uit
- samenwerken met ouders – ouders als co-teachers
Meten is weten (rood)
- toetsanalyse – CITO-begrijpend lezen formatief inzetten
- leerlijn – zicht op de ontwikkeling van leerlingen en jouw keuzes
- leesbaarheid van teksten bepalen – exacte kwaliteitsanalyse van een tekst
Voor wie
Schoolteams basisonderwijs.
Voorkennis: om te oriënteren of Sterk BEGRIP binnen de school past, kan Sterk BEGRIP – basistraining gevolgd worden.
Praktische informatie
Het VIP-programma begint met een training op locatie. Daarna neemt het team de online leeromgeving door en gaat met elkaar ervaring opdoen met de nieuwe didactiek aan de hand van de aanwijzingen uit de online training. Vervolgens is er een workshop waarin alle vragen gesteld kunnen worden om de puntjes op de i te zetten. Het doel is om zo snel mogelijk als school zelfstandig te werken aan leerkrachtvaardigheden voor begrijpend lezen.
Wanneer de hele (online) training is doorgenomen, kan een certificaat worden aangevraagd per mail.