Er zit meer taal in de rekenles dan je in eerste instantie denkt. Niet alle leerlingen kunnen daarmee uit de voeten. De post-bachelorcursus Rekenen met Contexten biedt docenten uit het primair en speciaal onderwijs handvatten om leerlingen te ondersteunen bij het maken van talige rekenopdrachten.
In het huidige realistische rekenonderwijs zijn veel rekenopgaven verpakt in een talige context. Leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) of die thuis geen Nederlands praten, kunnen daar problemen bij ondervinden. De docent speelt een belangrijke rol bij de ‘vertaling’ van de rekenopgaven voor deze leerlingen.
Opleidingsinhoud
Er zit meer taal in de rekenles dan je op het eerste gezicht zou denken. Leerlingen hebben taal nodig bij het lezen en begrijpen van teksten in de methode of toetsen. En om te begrijpen wat de leraar en andere leerlingen zeggen over de rekenopgaven. Besteden we wel voldoende aandacht aan het ontwikkelen van die rekentaal?
Programma
Van Eerde (2009) wees al op het belang van taal bij het rekenen-wiskunde: ‘Het construeren van wiskunde is een communicatieve activiteit die erop gericht is betekenis te geven aan kwantitatieve, relationele en ruimtelijke aspecten van de wereld. Wiskunde en de daarbij behorende taal ontwikkelen zich samen en beïnvloeden elkaar.’ (p.20).
Leerlingen waarvan de thuistaal anders is dan het Nederlands vertonen bij rekenen-wiskunde een achterstand in vergelijking met leerlingen waar thuis wel Nederlands gesproken wordt. Met name bij het werken aan tekstopgaven ondervinden deze leerlingen problemen (Hickendorff & Janssen, 2009). De taal in het reken-wiskunde onderwijs kan ook problemen opleveren voor leerlingen met TOS (Pagliaro, 2010).
Tijdens de bijeenkomsten gaan wij in op de rol die leerkrachten moeten spelen bij de ‘vertaling’ van de rekentaal.
Onderwijsvorm
De vier bijeenkomsten van drie uur bestaan uit een blended learning-programma. Dat betekent dat we naast interactieve colleges en lesmateriaal ook gebruikmaken van een digitale leeromgeving. Activerende werkvormen en een aantal praktijkopdrachten zorgen samen voor een directe link met jouw dagelijkse praktijk.
Leerdoelen
- Je hebt inzicht in de taalaspecten van rekenen.
- Je kunt leerlingen ondersteunen die problemen hebben bij het rekenen met contexten
- Je kunt rekentaal ‘vertalen’.
Toelating
Je hebt een hbo-diploma of hoger in het onderwijs.
Docenten
De post-bachelorcursus Rekenen met Contexten wordt gegeven door zeer ervaren docenten. Zij werken allemaal in de masteropleiding en opleidingen van het Seminarium voor Orthopedagogiek en hebben veel ervaring met de verbetering van het rekenen-wiskunde onderwijs op scholen.
Na deze opleiding
Na deze opleiding ben je expert op het gebied van talig rekenonderwijs op jouw school. Je kunt je collega’s adviseren over de aanpak van leerlingen die moeite hebben met de talige context van het wiskunde- en rekenonderwijs.
Doorstuderen
Deze cursus is onderdeel van de brede post-bachelorleergang De Effectieve Rekenleraar.
Overige informatie
Kosten
De post-bachelorcursus Rekenen met Contexten kost € 550, vrij van btw.
Start
Wij kunnen deze cursus voor u op locatie verzorgen. Studie-investering bedraagt 12 uur per week. Je ontvangt een certificaat met de studie-investering (60 uur).
Relatie met de huidige werksituatie
In het programma worden de meest actuele en bewezen effectieve methoden ingezet. De deelnemer kan deze direct in zijn eigen praktijk gebruiken.
Waarom Rekenen met contexten bij de HU?
- Krijg les van onderwijsexperts
We hebben jarenlang kennis en ervaring opgedaan met vraagstukken op het gebied van leren, gedrag en begeleiden in het onderwijs.
- Volg een praktijkgerichte cursus
Wij geven je handvatten en nieuwe ideeën die je de volgende dag meteen al in praktijk kan brengen.