Rekencoördinator PO II

Introductie

Zorg voor goed rekenonderwijs binnen jouw school

De Post-Bachelor opleiding Rekencoordinator II is bestemd voor Rekencoordinatoren die hun kennis verder willen uitbreiden om het rekenonderwijs binnen de school naar een hoger niveau willen tillen. De opleiding kenmerkt zich door een zeer praktijkgerichte insteek. Met behulp van literatuur, diverse huiswerkopdrachten en je praktijkopdracht ga je direct aan de slag met de vertaalslag van theorie naar praktijk. Je krijgt persoonlijke feedback van de docente op je eindopdracht, zodat je voldoende handvatten toegereikt hebt gekregen om het beleid binnen jouw school verder te verbeteren. Tegelijkertijd werk je aan de verbetering van het rekenonderwijs binnen je eigen onderwijsinstelling.

Tijdens de Opleiding Rekencoördinator PO II krijg je o.a. kennis over:

  • Reken-wiskundige ontwikkeling in de kleutergroepen
  • De vertaalcirkel
  • De sterke rekenaar, de bovenpresteerder en hoogbegaafde
  • Strategiegebruik bij de basisvaardigheden
  • Enkele belangrijke leerlijnen uit de bovenbouw

Je gaat naar huis met:

  • Inzicht in hoe de wiskundige ontwikkeling van jonge kinderen wordt bevorderd
  • Werken aan begrip en inzicht bij zwakke rekenaars
  • Hoe de sterke rekenaar, bovenpresteerder en hoogbegaafde kan worden uitgedaagd
  • Meer inzicht over strategiegebruik bij de basisvaardigheden
  • Kennis over belangrijke leerlijnen uit de bovenbouw
  • …en kennis om je beleidsplan van je school verder vorm te geven

Reacties over docente Ceciel Borghouts

  • “Enthousiaste docent, met veel vakkennis. Prettige en open werksfeer”
  • “Ceciel is een fantastische docente! De informatie was heel verhelderend en ik kan er uitstekend mee uit de voeten.”
  • “Geweldig met een vleugje humor en haar afwisseling. Met name door haar manier van lesgeven. Mijn complimenten voor deze super docente!”

Lerarenportfolio

Deze cursus is geregistreerd bij lerarenportfolio: xPZAGlfGg.

Programma

Alle lesdagen starten om 09.30 uur en eindigen om 16.30 uur.

Dag 1

Kennis over reken-wiskundige ontwikkeling in de kleutergroepen
Het gaat bij dit onderdeel om elementen uit de vakdidactiek, waarbij het bevorderen van een onderzoekende houding bij jonge kinderen centraal staat. Aan de orde komen vragen als: wat moet je doen om de wiskundige ontwikkeling van jonge kinderen (groep 1-3) te bevorderen? Welke leeractiviteiten zijn essentieel in de leerlijnen voor de onderbouw? Welke didactische mogelijkheden zijn er om gecijferdheid al jong te stimuleren?

Vertaalcirkel; werken aan begrip en inzicht bij zwakke rekenaars

Leerkrachten, intern begeleiders en remedial teachers constateren regelmatig dat de CITO-toetsen rekenen en/of de contextopgaven uit de methode voor leerlingen problemen opleveren. Vaak wordt als oorzaak van deze problemen het talige karakter van de Cito-toets genoemd. Bij dit onderdeel bespreken we of de problemen niet wat dieper liggen.

Het probleem bij veel zwakke rekenaars is dat ze zich moeilijk een voorstelling kunnen maken bij bewerkingen, dat ze vaak niet begrijpen wat ze doen, dat ze bij contextopgaven niet weten wat ze moeten uitrekenen. Is het haalbaar dat kinderen, ook zwakke rekenaars, goed leren begrijpen wat ze doen? In de praktijk blijkt dat wanneer je hier specifiek aan werkt, dat alle kinderen er beter in worden. Dus ook de zwakke rekenaars. Het werken met de ‘vertaalcirkel’ leidt tot een beter begrip van de bewerkingen en van strategieën! Bij dit onderdeel maak je kennis met de vertaalcirkel. Je krijgt handreikingen hoe je aan het werk kunt om de kinderen meer grip te laten krijgen op de koppeling tussen contexten en de formele rekentaal. Dat is een van de grootste problemen waar kinderen tegenaan lopen binnen ons rekenonderwijs. Ook wordt de relatie tussen het werken met de vertaalcirkel en het protocol ERWD gelegd.

Dag 2 (online)

Kennis over de sterke rekenaar, de bovenpresteerder en de hoogbegaafde
Bij dit onderdeel staan de leerlingen centraal die meer uitdaging aan kunnen in de rekenleerstof en die dat regelmatig laten blijken in hun leervorderingen, leerstijl en/of leerhouding. We verkennen de materie die te maken heeft met de sterke rekenaars. We verkennen de inhoudelijke kant, maar kijken ook naar zaken als ‘vooruitlopen’, ‘verrijken’, ‘verbreden’, ‘verdiepen’, en ‘compacten’.

Leerlijn procenten

De leerlijn wordt besproken volgens de vier hoofdfasen van het protocol. Ook wordt gekeken wat er op 1F niveau wordt gevraagd binnen deze leerlijn.

Dag 3

Kennis over strategiegebruik bij de basisvaardigheden
Bij dit onderdeel bekijken we het strategiegebruik bij de basisvaardigheden.

  • Wat zijn basisstrategieën?
  • Vind ik die ook helder terug in mijn methode?
  • En zo nee, wat moet ik dan aanpassen?
  • Welke varianten zijn nuttig en wanneer?
  • Wie doet mee met die varianten?
  • Zijn daar heldere afspraken over?
  • Allemaal vragen die een rekencoördinator kan beantwoorden in een beleidsplan na dit onderdeel.

Leerlijn breuken

De leerlijn wordt besproken volgens de vier hoofdfasen van het protocol. Ook wordt gekeken wat er op 1F niveau wordt gevraagd binnen deze leerlijn.

Voor wie

  • Rekencoördinatoren die de opleiding Rekencoördinator PO hebben gevolgd en/of
  • Rekencoördinatoren die op zoek zijn naar meer verdieping

Zorg met de cursus Rekencoordinator voor kwalitatief goed rekenonderwijs binnen je onderwijsinstelling!

Algemene informatie

Deze 3-daagse Cursus/Training zal plaatsvinden bij Aristo Meeting Plaza Utrecht te Utrecht.
Voor facilitaire vragen en de routebeschrijving zie onderstaande gegevens.

Jouw investering

De investering voor deze 3-daagse Cursus/Training bedraagt € 1699,00 (excl. btw) per persoon. Dit bedrag is inclusief koffie, thee, lunches en toegang tot de digitale leeromgeving.

STAP-Budget

Je kunt het STAP-budget voor deze opleiding aanvragen. Jij krijgt dan een aantrekkelijke subsidie van maximaal € 1.000,- van de overheid.

Studiebelastingsuren

Het aantal studiebelastingsuren voor deze opleiding bedraagt ongeveer 40 uren inclusief contacturen.