Introductie
Diagnosticerend onderwijzen
Leraren worden in alle leerjaren geconfronteerd met leerlingen die niet goed mee kunnen met de groep. Het ministerie van onderwijs (OCW) wil stimuleren dat op een eenduidige manier omgegaan wordt met de aanpak rond leerlingen met (ernstige) rekenwiskunde-problemen. Daarom is een aantal jaar geleden de opdracht gegeven het Protocol ERWD te schrijven: het protocol Ernstige Rekenproblemen en Dyscalculie. Het Protocol ERWD geeft veel informatie over ernstige rekenproblemen en dyscalculie. Er staan aanwijzingen in over wat goed rekenonderwijs is. Maar hoe gaat dat in de praktijk?
In deze opleiding leren we diagnosticerend onderwijzen; lesgeven op spoor 2 en hoe we daarmee rekenproblemen kunnen voorkomen in de klas. Daar waar ondanks alles toch problemen ontstaan leren we ze herkennen en aanpakken. Dit doen we met behulp van de drie modellen uit het protocol ERWD (drieslagmodel, handelingsmodel en het model van de vier hoofdfasen per leerlijn).
Doel van de opleiding ERWD in de praktijk
- rekenproblemen voorkomen (tijdig herkennen en aanpakken)
- grip krijgen op leerlijnen
- goed (heel precies) leren afstemmen
Tijdens de opleiding komen o.a. de volgende onderwerpen aan de orde
- Drieslagmodel
- Handelingsmodel
- Hoofdfase per leerlijn
Hoog leerrendement door blended aanpak!
Om uitdagend en activerend onderwijs te kunnen bieden met een positieve bijdrage aan de leeropbrengst, wordt deze cursus op een blended manier verzorgd. Dag 1 en 3 zijn fysieke bijeenkomsten, dag 2 zal online verzorgd worden.
Lerarenportfolio
Deze cursus is geregistreerd bij lerarenportfolio: 00701-05524
Programma
Dag 1
- Visie en uitgangspunten
- Drieslagmodel
We starten met de visie en belangrijkste uitgangspunten van het protocol ERWD. Veel meer dan we denken is onze visie bepalend voor onze manier van lesgeven. Verder staat op dag 1 het drieslagmodel centraal. Iedereen heeft wel eens van dit model gehoord, maar vaak wordt slechts een klein deel van het model benut. Dat komt mede omdat het model in het protocol ERWD beperkt is beschreven. Deze beschrijving is toe aan een update. Bij dieper begrip van het drieslagmodel wordt ook helder waar de kloof tussen Cito toets en methodetoets vandaan komt. En dan wordt ook helder dat als we kinderen zelfstandig willen leren denken, we dan niet elke rekenles het directe instructie model moeten toepassen.
Dag 2
- Vervolg drieslagmodel
- Handelingsmodel
- Model vier hoofdfasen per leerlijn, gekoppeld aan de leerlijn vermenigvuldigen
Ook dag 2 gaan we nog verder met het drieslagmodel. We bespreken het huiswerk (hoe werkt het in de praktijk), de knelpunten en het denken in lijnen. Er komt een tweede en een derde model bij: het handelingsmodel en het model van de vier hoofdfasen per leerlijn. We leggen de relatie tussen de modellen.
Dag 3
- Model vier hoofdfasen per leerlijn, gekoppeld aan de leerlijn delen
- Reflectie op de modellen
- Materiaalgebruik en strategiegebruik
Op dag 3 komen er geen nieuwe modellen meer bij. Het model van de vier hoofdfasen bespreken we nog een keer aan de hand van de leerlijn delen. En door te reflecteren op de modellen wordt de samenhang (de modellen lijken en worden vaak door elkaar gehaald) steeds helderder. Op het eind van dag 3 is het helder hoe je door te werken met de modellen (met het drieslagmodel als centrale model) zeer precies kunt afstemmen en daardoor rekenproblemen kunt voorkomen. In de middag is er een zeer praktisch deel dat gaat over de zin en onzin van materiaalgebruik, gekoppeld aan strategiegebruik. Het betreft alle basisstrategieën (groep 3-4-5).
Voor wie
- Leerkrachten PO
- Interne begeleiders
- Rekencoördinatoren
- RT’ers
Algemene informatie
Deze 3-daagse Cursus/Training zal plaatsvinden bij Aristo Meeting Plaza Utrecht te Utrecht.
Voor facilitaire vragen en de routebeschrijving zie onderstaande gegevens.
Jouw investering
De investering voor deze 3-daagse Cursus/Training bedraagt €1799,- per persoon. Dit bedrag is inclusief koffie, thee, lunches en toegang tot de digitale leeromgeving.
STAP-Budget
Je kunt het STAP-budget voor deze opleiding aanvragen. Jij krijgt dan een aantrekkelijke subsidie van maximaal € 1.000,- van de overheid.
Studiebelastingsuren
Het aantal studiebelastingsuren voor deze opleiding bedraagt ongeveer 40 uren inclusief contacturen.
Groepsgrootte
De maximale groepsgrootte voor deze cursus is 25 deelnemers
Lerarenportfolio
Deze cursus is geregistreerd bij lerarenportfolio: 00701-05524
Werkmateriaal en certificaat
Na het volgen van de cursus hebben de deelnemers een goed inzicht in het protocol, ze kennen de modellen en kunnen deze gebruiken; ze beschikken over handreikingen om de modellen direct toe te passen in hun eigen beroepspraktijk. De deelnemers ontvangen na afloop een certificaat.