Omgaan met klachten en de rol van schoolcontactpersoon/vertrouwenspersoon

Doe kennis op van de rol en de taak van de schoolcontactpersoon binnen de schoolorganisatie en krijg handvatten om als contactpersoon aan de slag te kunnen gaan.

Opbrengst

Je hebt zicht op de taak van de schoolcontacpersoon bij het omgaan en afhandelen van klachten. Je weet welke positie je als schoolcontactpersoon hebt binnen de schoolorganisatie. Je krijgt handvatten om als schoolcontactpersoon aan de slag te gaan.

Over het programma

De schoolcontactpersoon is er voor iedereen die met de school te maken heeft: leerlingen, ouders, leraren. Maar ook onderwijsondersteunend personeel en stagiaires kunnen terecht wanneer dat nodig is. De (school)contactpersoon kan worden benaderd bij klachten of meldingen omtrent ongewenst gedrag, bijvoorbeeld pesten, agressie, seksuele intimidatie of racisme.

Er zijn specifieke kennis en vaardigheden nodig om de rol van contactpersoon goed uit te kunnen voeren. Je moet weten op welke wijze meldingen het beste opgevangen kunnen worden, hoe je de melder adequaat kunt begeleiden, wat je ondersteunende rol is en hoe je professionele distantie houdt.

In de cursus komt aanbod:

  • de rol en de taak van de (school) contactpersoon
  • klachtenregeling
  • klachtbehandeling en klachtenroutes
  • het oefenen van (eigen) praktijksituaties
  • aandacht voor gesprekstechnieken

Tijdens de bijeenkomst zal er gebruikgemaakt worden van diverse werkvormen.

Voor wie?

Startende (school)contactpersonen die hun eigen kennis en vaardigheden willen opfrissen.