Omgaan met faalangst

Leerlingen die zoveel lijken te weten, maar op essentiële momenten, wanneer er een prestatie verwacht wordt, (toetsen, mondelinge momenten etc.) het niet kunnen laten zien. Herkenbaar? Vast wel. Lastig? Zeker! Want hoe weet je nu of deze leerling het echt niet kan of dat hij er met zijn pet naar gooit? Nog belangrijker, welke hulp heeft deze leerling nodig om het wel te kunnen?

In deze training leer je symptomen van faalangst te herkennen en handelingsbekwaam te worden in begeleiden van faalangst bij leerlingen. Welke ondersteuning beperkt de belemmeringen en schept de kansen? Vroeg signaleren, een vangnet voor deze kinderen creëren wat gedragen wordt door school, ouders, leerkrachten, omgeving en last but nog least door het kind zelf, zorgt voor een stevige basis om, ondanks faalangst, toch naar grote hoogten te durven springen.

Programma:

In 1 dagdeel krijg je theorie en praktijkopdrachten rond de volgende onderwerpen:

  • Kenmerken (cognitieve, sociale en motorische faalangst)
  • Gedragskenmerken
  • Interventies pedagogisch en didactisch
  • Van belemmerende gedachten naar versterkende gedachten
  • Reflectiegesprekken op proces
  • Meervoudige intelligentie
  • Betrekken van ouders
  • Intervisie over eigen casus

Tijdens de training zal veel ruimte zijn voor vragen en oplossingen die jullie meebrengen uit de praktijk.