Van een tutor wordt verwacht dat deze studenten kan begeleiden bij het ontwikkelen van hun studievaardigheden en goed studeergedrag. Het gaat veelal om zaken als effectief studeren, (studie-)motivatie, planning en een zelfstandige studiehouding. Studenten hebben vooral moeite met het reguleren van hun eigen studiegedrag; hoe ga je goed om met langetermijnverplichtingen versus de kortetermijnverleidingen? Hoe kun je hier een bijdrage aan leveren als tutor en hoe zorg je dat de verantwoordelijkheid voor de studievoortgang bij de student zelf blijft liggen?
In deze workshop bespreken we modellen over motivatie en zelfsturing, die van belang zijn wanneer je hier als tutor aandacht aan wilt besteden. Deelnemers ervaren eerst zelf wat hen motiveert, op welke wijze zij hun eigen gedrag sturen en waar dit voor verbetering vatbaar is. Op basis van deze inzichten is er ruimte om met elkaar de consequenties voor de begeleidingspraktijk vast te stellen en deze te vertalen naar een gespreksformat of werkvorm waarmee de zelfsturing van studenten gestimuleerd wordt.
Na afloop van de workshop kun je:
- aan de hand van toegankelijke modellen uitleggen welke factoren van invloed zijn op motivatie en zelfsturing,
- duiden wat de student nodig heeft om zichzelf te motiveren en zijn gedrag in een richting te sturen die hij/zij wil,
- doelgerichte werkvormen ontwerpen die je in staat stellen op effectieve wijze aandacht te besteden aan deze thema’s in je eigen tutoraatspraktijk.
Datum en tijd
De workshop duurt 2,5 uur.
- Datum en locatie zijn in overleg, en prijs op aanvraag.