Leergemeenschap Leren voor Duurzaam Onderwijs

Samen werken aan duurzaam onderwijs binnen je school. Dat is het uitgangspunt van deze leergemeenschap. Als deelnemer ga je onderzoeken welke expertise jij wilt versterken en welke rol jou past in het veranderproces.

Expertises die jij kunt versterken tijdens deze leergemeenschap:

Leiderschap en innovatie (van vernieuwing van structuren en organisaties)
Pedagogiek en didactiek (ontwikkelen en leren)
Transdisciplinair werken (integratie en verbinding)

De drie rollen waarin jij jezelf kunt ontwikkelen zijn:

Innovator: Als docent ben jij (al dan niet als sparringpartner van het MT) de aanjager van Leren voor Duurzame Ontwikkeling door op te treden als coach, bemiddelaar en voortrekker.
Ontwikkelaar en creatief denker op het gebied van LvDO: Met jouw expertise help je collega’s om de uitgangspunten van LvdO te integreren in hun onderwijs.
Onderzoeker en waarnemer: Wat zie jij voor processen gebeuren in de school? Worden de beoogde leeruitkomsten van LvdO behaald? Kan je die ook vaststellen?

Werkvorm leergemeenschapIdealiter neem je deel aan deze leergemeenschap samen met een of twee collega’s van dezelfde onderwijsinstelling. Dat stelt jullie in staat om samen binnen je eigen school de verandering naar duurzaam onderwijs vorm te geven.

Als je deelneemt aan deze leergemeenschap is het belangrijk dat je met collega’s werkt aan de versterking van LvdO binnen de school. Vanuit de leervragen die dat oproept verwachten we dat je ook zelf achter benodigde expertise aan gaat en die inbrengt in de leergemeenschap. Naast deelnemer ben je daarmee ook mede vormgever van de inhoud van de bijeenkomsten. Iedere deelnemer specialiseert zich op een of meerdere terreinen en levert tenminste een keer een inhoudelijke bijdrage. Deelname aan de leergemeenschap impliceert dat je ook een losse nascholing volgt en een interview houdt met tenminste een expert.
Afhankelijk van de wensen van de deelnemers wordt er ook expertise aangeboden in de vorm van korte workshops. Die kunnen gaan over elementen van de didactiek van leren voor duurzame ontwikkeling, ‘the whole schoolapproach’, verandermanagement theorieën, teacherleadership, transdisciplinair werken of over onderzoekend werken.

Voor wie?

Deze leergemeenschap is bedoeld voor docenten van alle vakken die aan de slag willen met duurzame ontwikkeling. Voor je kunt instromen in deze leergemeenschap houden wij eerst een intakegesprek.

Waar?

De bijeenkomsten zijn deels live in Wageningen en deels online. Je kunt ook halverwege het jaar instromen.