Inhoud
Bestuurders opereren in een complex maatschappelijk krachtenveld en hun handel en wandel ligt voortdurend onder het vergrootglas van ouders, media, medewerkers, schoolleiders, GMR, lokale bestuurders en andere belanghebbenden.
In deze leergang ontwikkel je als aankomend of startend bestuurder de nodige bestuurlijke sensitiviteit om strategisch handig te balanceren tussen alle machten en krachten in de lokale context.
We leren je ‘denken in driehoeken’ om zo richting te geven aan je organisatie, ruimte te scheppen voor inspiratie en schoolontwikkeling en op een slimme manier rekenschap af te leggen aan alle belanghebbenden.
Intake
De leergang start met een online intake, waarin je drijfveren, de (bestuurlijke) uitdagingen en je leervragen door de cursusleider geïnventariseerd worden. Op basis van de intake wordt de leergang verder toegesneden op de praktijk van de deelnemers.
‘Leergang Balanceren kun je leren’ wordt naast Brigit ook door Jan Heijmans georganiseerd. Wie is Jan?
Jan is een veranderaar. Hij begint vaak waar anderen het even niet meer weten. De rode draad in zijn werk en leven: mensen in beweging krijgen. Door alle lagen van een organisatie in actie te krijgen en een duidelijke focus te kiezen, weet hij verbinding en samenwerking tussen mensen en relevante partijen binnen en buiten een organisatie tot stand te brengen. Zo ontstaan meet-, merk- en werkbare resultaten met een duurzaam effect.
Hij kan bogen op ruime lesgevende, leidinggevende en bestuurlijke ervaring in het onderwijs en de educatieve infrastructuur. Momenteel is Jan bestuurder bij Signum Onderwijs in ’s-Hertogenbosch. Daarnaast is hij een veelgevraagd spreker, gastdocent of dagvoorzitter. Zijn specialismen liggen op het gebied van onderwijskwaliteit, leiderschap en innovatie.
Voor wie
- Aankomend en startende bestuurders in PO/VO
Opbrengsten
- Je hebt inzicht in de positie, de opdracht en de verantwoordelijkheden van bestuurders in onderwijs en educatie.
- Je ontwikkelt politiek bestuurlijke sensitiviteit en vergroot hun persoonlijke effectiviteit als leider en bestuurder.
- Je leert door middel van het ‘denken in driehoeken’ om te gaan met de bestuurlijke uitdagingen in de eigen praktijk.
- Je bouwt aan een waardevol netwerk voor startende (collega) bestuurders.