Leergang Activerend Opleiden

Deze post-hbo opleiding is een praktijkgerichte vakopleiding met als doel het ontwikkelen van de Basiskwalificatie Didactische Bekwaamheid (BDB).

De Leergang Activerend Opleiden koppelt inhoudelijk vakmanschap aan didactisch meesterschap en digitale vaardigheden.  Door deze drie aspecten op de juiste manier in te zetten, kun je in deze 21ste eeuw professioneel lesgeven.
Startende docenten/trainers verkrijgen hiermee de Basiskwalificatie Didactische Bekwaamheid (BDB) voor het hbo, een Pedagogisch Didactisch Getuigschrift (PDG) voor het mbo en de volwasseneneducatie of de Basiskwalificatie Onderwijs (BKO) voor universitair onderwijs. Ervaren docenten kunnen zich via deze opleiding verder professionaliseren en experts leren hoe ze hun kennis door middel van een workshop of training op een effectieve manier kunnen delen met collega’s.

Voor het behalen van de basiskwalificatie didactische bekwaamheid (BDB) wordt tijdens deze opleiding gewerkt aan vijf competenties uit het protocol dat landelijk is vastgesteld. Daarnaast wordt tijdens deze opleiding ook gewerkt aan een zesde competentie, dit is een opleidingscompetentie.

  • Ontwerpen
  • Doceren
  • Toetsen
  • Begeleiden
  • Professionaliseren
  • Digitaliseren

De variatie in didactische werkvormen is groot en onderscheidt de Leergang Activerend Opleiden van andere aanbieders. De geblende werkwijze van activerende lessen en trainingen gekoppeld aan opdrachten  via een digitale leeromgeving, past bij de huidige onderwijskundige inzichten: niet passief luisteren naar een deskundige, maar actief aan de slag gaan is de beste manier om de nodige competenties te verwerven.

De opleiding is opgezet vanuit vragen waarmee docenten en trainers vaak geconfronteerd worden. Het gaat om vragen als: Hoe bereid ik mijn lessen, trainingen of workshops voor? Hoe vind of maak ik materiaal voor mijn lessen? Hoe kan ik boeiend lesgeven? Hoe blijf ik studenten of deelnemers motiveren? Hoe geef ik individuele feedback aan studenten? Hoe beoordeel ik een verslag of presentatie? Hoe creëer ik een optimale blend tussen online onderwijs en onderwijs op locatie? In deze leergang krijg je ook antwoord op de vraag: Hoe krijg je het voor elkaar onderwijs te ontwikkelen en uit te voeren dat tegemoet komt aan de verschillen tussen deelnemers en voor iedereen resultaat oplevert?

Onderwijstypes
Functiegroepen
Onderwerpen