Inleiding
We praten veel óver kinderen en óver het onderwijs dat we ze willen geven. De behoefte om mét het kind zelf goed in gesprek te komen wordt vaak gehoord:
- Wat houdt hem bezig?
- Wat levert energie op?
- Wat wil hij leren?
- Wat heeft hij daarbij nodig?
- Hoe kunnen we helpen bij het leren of vriendjes maken?
De onderwijsassistent wordt vaak gevraagd gesprekjes te houden met kinderen, omdat zij meer gelegenheid hebben 1-op-1 met kinderen te praten gedurende de dag.
Inhoud
Beeldcoaching tussen bijeenkomst 1 en 2 en bijeenkomst 2 en 3 is onderdeel van dit traject. Dit kan door IJsselgroep verzorgd worden, of kan plaatsvinden door beeldcoaches van de school (of het bestuur/samenwerkingsverband).
- U leert welke attitude en vaardigheden nodig zijn voor goede kindgesprekken, van kleuter tot groep 8
- U krijgt handvatten om leerlingen eigenaar te laten worden van hun leerproces, bijv. door samen met de leerling leerdoelen op te stellen
- U krijgt zicht op welke vragen, opmerkingen en feedback het meest effectief zijn
- U krijgt van de docent concrete hulpmiddelen om een goed gesprek te stimuleren
- U weet wat een goed kindgesprek kan opleveren voor uw leerlingen en voor uzelf als leerkracht
- U hebt zicht op uw eigen vaardigheden die helpen bij een goed kindgesprek
- U bent gegroeid in deze vaardigheden
- U weet waarover kindgesprekken kunnen gaan, en hoe ze georganiseerd kunnen worden
- U bent in het bezit van concrete hulpmiddelen zoals gesprekskaartjes
Voor wie
Onderwijsassistenten en leerkrachtondersteuners
Kosten
€ 395,00 per deelnemer (exclusief beeldcoaching)