Hoe zorg je in een ISK-klas voor een positieve sfeer en goed leerklimaat? De klassendynamiek is vaak onstuimig en dat stelt flinke eisen aan het pedagogisch-didactisch handelen van de docent. Speciaal voor ISK-docenten biedt de Vrije Universiteit Amsterdam een training aan over de kernaspecten van klassenmanagement en differentiatie, verrijkt met inzichten uit het NT2-onderwijs.
De trainers combineren wetenschappelijke inzichten met praktijkervaringen. Tijdens de vier interactieve bijeenkomsten brengen deelnemers zelf casussen in, waardoor de opgedane kennis direct is toe te passen in de groep.
Wat leer je
Bijeenkomst 1: relatie en communicatie
In de eerste bijeenkomst staat de relatie tussen docent en leerling centraal, het fundament van effectief klassenmanagement. Hierbij wordt specifiek stil gestaan bij de beginsituatie van leerlingen, culturele verschillen in de communicatie en de rol van taalbeheersing.
Bijeenkomst 2: regels, routines en orde
De tweede bijeenkomst staat in het teken van het opstellen en naleven van afspraken, regels en routines in de klas die het leerproces ondersteunen. Hoe ga je hiermee om in een klas die door continue instroom van leerlingen steeds van samenstelling verandert? Ook is er aandacht voor het stoppen van ongewenst gedrag en het handelen bij escalerend gedrag, mede vanuit intercultureel perspectief.
Bijeenkomst 3: afstemmen op onderwijsbehoeften
In de derde bijeenkomst staat de leerling centraal. Wat heeft hij of zij nodig om tot leren te komen en hoe stem je hier als docent op af? De complexiteit van het bedienen van verschillende leer- en taalbeheersingsniveaus in een klas wordt verkend en teruggebracht tot een beheersbare aanpak. Differentiëren wordt hierbij vanuit didactisch en inhoudelijk perspectief belicht.
Bijeenkomst 4: organiseren van differentiatie
De laatste bijeenkomst staat in het teken van het vormgeven van differentiatie en het klassenmanagement dat hierbij komt kijken. Verschillende activerende werkvormen en vormen van samenwerkend leren worden belicht. Ook de implementatie van de inzichten en vaardigheden uit de training worden verkend, op individueel niveau en op teamniveau.
De bijeenkomsten zijn interactief opgezet. Theorie over effectieve aanpakken voor klassenmanagement worden direct ingeoefend. Deelnemers leveren een actieve bijdragen aan de training. Zij wisselen ervaringen met elkaar uit en brengen casussen en/of videofragmenten van lessituaties in, die op constructieve wijze van feedback worden voorzien.
Docenten
De training wordt verzorgd door twee opleiders; een opleider van VU-NT2 met kennis van het NT2-onderwijs en de ISK en een opleider van de VU-Lerarenacademie, met pedadogisch-didactische expertise op het vlak van klassenmanagement en differentiatie
Voor wie
Naast ISK docenten kunnen (o.a.) afdelingsleiders en onderwijsassistenten die in werkzaam zijn in de ISK deelnemen.
Toelatingseisen
Werkzaam binnen ISK.
Praktische informatie
Deze training is beschikbaar als teamtraining voor teams en kan op punten afwijken van bovenstaande indeling. Het wordt dan maatwerk en kan naar keuze op de VU of op locatie verzorgd door ervaren trainers van VU-NT2