Inhoud
Pedagogisch coaches en leidinggevenden begeleiden pedagogisch medewerkers regelmatig in groepen. Een van de manieren om deze groepen te begeleiden is door intervisie op te starten en/of te begeleiden. Op deze manier investeert men in ieders eigen ontwikkeling en zo ook in de ontwikkeling van het team en de organisatie. Deze investering werkt door op de lange termijn en zal zijn vruchten afwerpen voor de kinderen op de groep. Daarbij is het van groot belang dat de intervisiemethode past bij de groep medewerkers en de ontwikkelingsfase waar zij samen inzitten.
Effectieve intervisie begint met goed voorbereid samen aan de slag gaan. Tijdens deze training word je begeleid in het kiezen van de best passende intervisiemethode. Vervolgens wordt er met je geoefend hoe je de groep begeleidt. De casussen die je in de praktijk tegen bent gekomen, dienen hierbij als uitgangspunt. Doordat je een voorbereidende opdracht doet is er maximale koppeling mogelijk tussen theorie en praktijk.
Leerdoelen
- Inzicht in de werking van intervisie
- Inzicht in de rol van intervisiebegeleider en de randvoorwaarden in de organisatie
- Kennis over intervisiemethodieken
- In staat zijn om de meest effectieve intervisiemethodiek te kiezen
- Vaardigheid in het begeleiden van het intervisieproces
- Goed om kunnen gaan met uitdagende groepsdynamica in de intervisiegroep
- Persoonlijk actieplan om verder te ontwikkelen als intervisiebegeleider, welke valkuilen en kwaliteiten heb je zelf als intervisiebegeleider
Doelgroep
Gekwalificeerd als (pedagogisch) coach, pedagogisch beleidsmedewerker/ coach of aan het werk als (assistent) leidinggevende. Ook BPV-coördinatoren (Beroepspraktijkvorming), die praktijkopleiders of werkbegeleiders begeleiden kunnen veel profijt hebben van deze opleiding.