Ook in het primair onderwijs is ICT niet meer weg te denken, maar onderwijs vernieuwen met ICT is een complex proces. Professionals met visie op en vaardigheid in het didactisch inzetten van ICT zijn hierbij onmisbaar. De basisopleiding Innoveren met ICT focust op die dynamische en gevarieerde onderwijspraktijk.
Wil je als leerkracht kennis en vaardigheden vergaren om educatieve innovatieprojecten op te zetten? Met deze opleiding ga je voor innovatie, inspiratie en implementatie en zorg je ervoor dat je het proces van onderwijsvernieuwing op jouw school in goede banen leidt! Samen vorm je een professionele leergemeenschap, waarbij je permanent ervaringen uitwisselt en het onderzoeken en verbeteren van de praktijk centraal staat.Wil je na de basisopleiding verder de diepte in? Volg dan de aanvullende modules voor coachingsvaardigheden, verander- en projectmanagement.
Programma
De opleiding Innoveren met ICT bestaat uit een basisopleiding en een optionele verdiepingsmodule. Als je zowel de basisopleiding als de verdiepingsmodule hebt afgerond, ontvang je een post-hbo diploma ICT-coördinator, Innoveren met ICT (inclusief Verander- en projectmanagement) van Inholland Academy.
Basisopleiding Innoveren met ICTTijdens de basisopleiding Innoveren met ICT werk je aan je eigen competenties, die aan het begin van de opleiding in kaart worden gebracht. Gedurende je opleiding maak je effectief gebruik van je portfoliofuncties om je ontwikkeling te documenteren.
De volgende thema’s staan centraal:
- de eigen professionalisering bij de onderdelen theorie en onderzoek
- ontwikkelingen op het gebied van educatieve toepassingen van ICT en de vertaling hiervan naar de eigen praktijk
- ontwikkelen van leerlijnen digitale geletterdheid
- ICT en didactiek
- visie op ICT en onderwijs
- profiel, rolopvatting ICT-er
- ICT-toepassingen
De basisopleiding Innoveren met ICT bestaat uit 15 bijeenkomsten van 3 uur.
Verdiepingsmodule Verander- en projectmanagement (optioneel)Tijdens de verdiepingsmodule Verander- en projectmanagement werk je aan het planmatig implementeren van een ICT-veranderingstraject in de school.
De volgende thema’s staan centraal:
- persoonlijk leiderschap
- organisatieontwikkeling
- verschillende verandermodellen en strategieën
- planmatig leren handelen
Deze online module bestaat uit 5 bijeenkomsten.
Resultaat
Basisopleiding Innoveren met ICTNa het volgen van de basisopleiding Innoveren met ICT:
- heb je je ontpopt tot een professionele ICT-coördinator
- ben je een voorbeeld voor collega’s
- ben je een stimulator om het onderwijs te verrijken
- ben je geheel op de hoogte van de rol die ICT in het onderwijs kan spelen
- heb je inzicht gekregen in de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van ICT in het onderwijs
- ben je een volwaardige gesprekspartner voor de omgeving van de school over de toegevoegde waarde van ICT
Als je de basisopleiding hebt afgerond, ontvang je een post-hbo diploma ICT-coördinator, Innoveren met ICT (exclusief Verander- en projectmanagement) van Inholland Academy.
Verdiepingsmodule Verander- en projectmanagementNa het volgen van de optionele verdiepingsmodule Verander- en projectmanagement:
- heb je jouw persoonlijke motieven en drijfveren leren kennen
- heb je inzicht gekregen in organisatieontwikkeling
- ben je in staat om ICT-projecten te ontwerpen, te leiden en te implementeren op school
- heb je een overzicht verworven van verschillende theorieën en concepten uit de veranderkunde en ben je op de hoogte van diverse verandermodellen en -strategieën
- kun je een concreet veranderplan opstellen voor jouw schoolorganisatie met gebruikmaking van diverse veranderkundige inzichten
Als je zowel de basisopleiding als verdiepingsmodule hebt afgerond, ontvang je een post-hbo diploma ICT-coördinator, Innoveren met ICT (inclusief Verander- en projectmanagement) van Inholland Academy.
Toelating
De opleiding Innoveren met ICT is bedoeld voor (bovenschoolse) ICT-coördinatoren en leerkrachten die deze rol ambiëren. De opleiding is gericht op het primair onderwijs, maar kan met enige oplossingsgerichtheid ook goed gevolgd worden door docenten in het voortgezet onderwijs.