Hoe maak ik als leraar het verschil bij technisch lezen?

Doelgroep

Leraren groep 3 tot en met 8, intern begeleiders.

Waar gaat het over?

Wat doet er nu werkelijk toe bij ons leesonderwijs? Hoe geef ik een goede leesles? Hoe zorg ik voor betere resultaten? En wat zeker zo belangrijk is, hoe houd ik leerlingen gemotiveerd om te lezen? Kortom: hoe maak ik als leraar het verschil?

Inhoud

Tijdens de bijeenkomst besteden wij aandacht aan de volgende vragen en onderwerpen:
– Introductie aan de hand van een leesspel: feit of mening?
– Het continuüm van zorg uit het Protocol Leesproblemen en Dyslexie.
– PIRLS 2016: “What makes a good reader?”, internationale bevindingen.
– Welke kenmerken heeft de effectieve leesleraar en aan welke punten wil ik werken?
– Hoe geef ik effectieve instructie bij technisch lezen?
– Hoe signaleer ik eventuele leesproblemen en wat is het belang van observatie?
– Hoe kan ik leesproblemen voorkomen?
– Wat zijn veelgebruikte interventieprogramma’s? Onderlinge uitwisseling over het gebruik hiervan.
– Tips voor leesmotivatie

Praktische informatie

Omvang: 1 bijeenkomst van 3 uur
Groepsgrootte: 8-15 deelnemers
Kosten: € 750,-
Docent: Jeanet Drost-Crielaard, onderwijsadviseur en coach

Startdata en locaties

  • Onbekend1 bijeenkomst€ 750