Uit onderzoek blijkt dat de manier waarop we toetsen veel invloed heeft op hoe en wat studenten leren, en op de mate waarin studenten verantwoordelijkheid nemen voor het leren. In deze cursus gaan we aan de slag met het (her)ontwerpen van de formatieve toetsing in je eigen cursus, om de leerprocessen van studenten zo goed mogelijk te ondersteunen.
In deze cursus bekijken we toetsing allereerst vanuit een studentperspectief om na te gaan hoe de toetsing impact heeft op de leerprocessen van de student. Vervolgens gaan we in op verschillende methoden van toetsen die effectief zijn voor het leren. De opgedane inzichten pas je vervolgens toe op je eigen onderwijs. Je gaat een (deel van) je cursus herontwerpen om beter zicht te krijgen op leerprocessen van studenten en deze te optimaliseren middels toetsing. Hierbij kijken we kritisch naar onze eigen en elkaars formatieve toetspraktijk.
Na afloop van deze cursus
- Heb je handvatten hoe je (meer) zicht kunt krijgen op leerprocessen van studenten en hoe je deze leerprocessen kunt optimaliseren middels toetsactiviteiten
- Heb je een deel van je eigen cursus herontworpen door inzet van formatieve toetsing
Tijdsinvestering deelnemers
- Voorbereiding: 4 uur per sessie = 12 uur
- Bijeenkomsten: 7 uur
- Individueel consult: 30 minuten
In totaal ongeveer 20 uur
Datum en locatie zijn in overleg, en prijs op aanvraag.
Programma
Bijeenkomst 1: Inleiding op formatief toetsen en leerprocessen van studenten
(3 uur):
- Wat verstaan we onder formatief toetsen?
- (Mis)concepties over formatief toetsen en je eigen opvattingen hierover
- Leerprocessen bij studenten
- Assessment drives learning
- Aan de slag met leerprocessen in je eigen herontwerp
Bijeenkomst 2: Kiezen van leeractiviteiten om meer zicht te krijgen op leerprocessen van studenten
(2 uur):
- Formatieve toetsing aan de hand van de formatieve toetscyclus
- Toetsing als informatiebron voor docent en student
- Inventarisatie van mogelijke leeractiviteiten om leerprocessen van studenten inzichtelijk te maken
- Aan de slag met leeractiviteiten in je eigen herontwerp
Bijeenkomst 3: Presenteren van herontwerp formatieve toetsing
(2 uur):
- Peerfeedback geven en ontvangen
- Presentaties herontwerpen
- Afsluiting en actieplan