Werk je al docent in het (speciaal) onderwijs en hou je je bezig met probleemgedrag en preventie? Dan zijn de follow-up bijeenkomsten Educational Needs over gedrag iets voor jou. In dit leertraject verbeter en actualiseer je je eigen stijl van werken.
Onder leiding van masterdocenten bespreek je actuele ontwikkelingen in je vakgebied, komt casuïstiek aan bod en leer je van elkaar door intervisie. Onderwerpen rond gedragsproblematiek, zoals sociaal-emotioneel leren, veilige leeromgeving en pesten komen aan bod in afwisselend theoretisch kader en praktische toepassing. Jouw eigen leervragen leggen de inhoudelijke accenten in de bijeenkomsten.
Opleidingsinhoud
De nadruk tijdens de bijeenkomsten ligt op de preventie van gedragsproblemen.
Programma
Onderwerpen die aan de orde komen zijn onder andere:
- Sociaal-emotioneel leren.
- De preventiepiramide van Deklerck. Hoe krijgt deze piramide inhoud op de werkplek?
- Positive Behavior Support (PBS): een traject dat schoolbreed doeltreffende ideeën aanreikt om alle medewerkers op school op een lijn te krijgen in hun omgang met gedrag van leerlingen.
- Executieve functies. Niet stoornissen staan centraal, maar het al dan niet kunnen uitvoeren van deze functies, bepalen of een leerling zich ‘kan gedragen’. Er is aandacht voor ‘impulsen de baas’, plannen maken en uitvoeren, omgaan met verandering, actief je geheugen gebruiken, inzicht in eigen gedrag en effectief omgaan met emoties.
- Het belang van de relatie tussen de leerkracht en leerling bij risicoleerlingen.
- Zijn jouw lessen in orde? Aandacht voor het creëren van een veilige, plezierige leeromgeving.
- Pesten: actuele ontwikkelingen, de supportgroep-aanpak en PBS om pestgedrag uit te bannen.
- Nieuwe inzichten over gedragsstoornissen bij kinderen. Leidraad is de visie van Walter Matthys, kinder- en jeugdpsychiater in Utrecht. Er is aandacht voor de oppositioneel-opstandige gedragsstoornis (ODD) en de antisociale gedragsstoornis (CD).
- Casuïstiek over gedragsproblemen en -stoornissen van de deelnemers.
Onderwijsvorm
Deze post-mastercursus wordt blended gegeven. Blended learning is een didactisch concept dat leren in de klas, op de werkplek, in leerteams, individueel en digitaal combineert. De digitale leeromgeving is daarbij de organisator van het leerproces, waar het traditioneel gezien om de klassikale lessen zou draaien. Studenten kunnen zo veel flexibeler onderwijs volgen.
De gekozen werkvormen bewerkstelligen:
- dialoog
- drieslagsleren
- volwaardige leeractiviteiten, zoals eigen denkontwikkeling en meningsvorming, problemen overzien, verbanden leggen, informatieoverdracht en reflectie
Toelating
- Je hebt een afgeronde masteropleiding, bijvoorbeeld Specialist Gedrag, Specialist Autisme, Specialist Beperkingen of Handicaps/diversiteit.
- Je werkt in het (speciaal) onderwijs en houdt je bezig met gedrag, autisme of leerlingen met beperkingen.
Docenten
De docenten van het Seminarium voor Orthopedagogiek zijn specialist in het vakgebied. Zij hebben hun sporen verdiend in de praktijk van het onderwijs of in daaraan gelieerde instanties.
Alle docenten hebben een brede basisopleiding en daarna een specialistische opleiding gevolgd op academisch niveau. De combinatie van theoretische kennis en praktische werkervaring zorgt voor een optimale aansluiting met de deelnemers van de opleiding.
Onze docenten worden bij- en nageschoold. Hun kennis is daardoor gebaseerd op de meest actuele inzichten in het veld.
Na deze opleiding
De follow-up bijeenkomsten kunnen een opstap zijn naar een nieuwe positie binnen jouw organisatie.
Doorstuderen
Na deze bijeenkomsten kun je verder doorstuderen bij:
- verschillende mastercourses en mastermodules aan het Seminarium voor Orthopedagogiek
- Master Educational Needs
- Postmaster-opleidingen
Overige informatie
Kosten
De post-mastercursus Follow-up Master Educational Begeleiden: Gedrag kost € 300, vrij van btw.
Start
Data zijn in overleg. Studie-investering is drie bijeenkomsten van drie uur, geen voorbereiding nodig. Je ontvangt een bewijs van deelname met de studie-investering (18 uur).
Relatie met de huidige werksituatie
Met voorbeelden uit jouw eigen praktijksituatie kun je inhoudelijke accenten leggen tijdens deze follow-up bijeenkomsten.