De conciërge (oop-er) als spil binnen de sociale veiligheid

De training ‘De concierge (oop-er) als spil binnen de sociale veiligheid’ ver­groot enerzijds het inzicht en de kennis op het terrein van sociale veiligheid, anderzijds leert het cursisten hoe ze zelfbewust kunnen optreden in situaties waarin ze met opstandigheid, ver­ontwaardiging, weerstanden en (verbaal) geweld van kinderen/leerlingen en ouders wor­den ge­con­fronteerd.

Inhoud

Bij de uitvoering van beleid op het terrein van veiligheid en beveiliging vervullen ondersteu­nende medewerkers een belangrijke rol. Zij zijn de ogen en oren op de werkvloer en signale­ren als eerste mogelijke knelpunten, misstanden en gevaarlijke situaties. Het is voor deze catego­rie medewerkers dan ook van belang dat zij weten waar zij ten aanzien van sociale veiligheid en beveiliging binnen schoolgebouwen op moeten letten en hoe zij moeten han­delen en op­treden in het geval van incidenten en calamiteiten.

De training ‘De concierge (oop-er) als spil binnen de sociale veiligheid’ ver­groot enerzijds het inzicht en de kennis op het terrein van sociale veiligheid, anderzijds leert het cursisten hoe ze zelfbewust kunnen optreden in situaties waarin ze met opstandigheid, ver­ontwaardiging, weerstanden en (verbaal) geweld van kinderen/leerlingen en ouders wor­den ge­con­fronteerd. Cursisten leren daarbij hoe ze aso­ciaal en agressief gedrag kunnen cor­rigeren en op welke wijze ze bij diverse con­fronta­ties met (verbale) weerstand en agressie zelfbewust en de-escalerend kunnen optre­den. Cursisten krijgen tijdens het dagdeel een aan­tal prakti­sche hand­vat­ten aangereikt, waarmee zij direct aan de slag kunnen. De training biedt ruimte voor uit­wis­seling van eigen ervaringen met aso­ciaal gedrag, weer­stand en agressie.

Concreet richt de training zich op de volgende aspecten:

  • Het trainen in de omgang met leerlingen/ouders/bezoekers, waaron­der het over­leggen met en aanspreken van kinderen, als­mede het corrigeren van moei­lijk en aso­ciaal gedrag (ook bij ouders).
  • Het op een professionele manier leren handelen en communiceren bij weerstandssitua­ties, asociaal en agressief gedrag. Op welke wijze kan ik leerlingen (of bezoekers) corrige­ren zonder daarbij nog meer boosheid en weerstand op te roepen? Wat moet ik doen om de situatie weer onder controle te krijgen? Centraal hierbij staan het ont­dek­ken en oefe­nen van ver­schillende mogelijke benaderingswijzen (technieken en tactieken) en effec­tieve vormen van weerstand- en agressiehante­ring.
  • Het handhaven van gezamenlijk geformuleerde normen en waarden plus het realiseren van eenduidigheid in aanpak. Het op schoolniveau en in teamverband afspraken maken over hoe om te gaan met asociaal gedrag en weerstanden. De cursus zal, daar waar mo­ge­lijk, worden afgestemd op de protocollen van de school met betrekking tot veiligheid, in­timidatie en calamiteiten.

Tijdens de training komen de volgende onderwerpen aan de orde:

De conciërge (oop-er) als spil binnen de sociale veiligheid binnen de school

  • Schoolveiligheidspiramide en sociale veiligheid;
  • Leerlinggericht werken binnen de school als basis voor een veilige werkomgeving;
  • De taken en eigen rol van de conciërge op het terrein van schoolveiligheid (preventieve houding, toezicht);
  • Gewenst, ongewenst en ontoelaatbaar gedrag (uitgangspunten hierbij zijn de waarden en normen binnen de school);
  • Helder­heid over normen en waarden binnen de school;
  • Eenduidigheid in de omgang met regels en leerlingen;
  • Hanteren en handhaven van de huisregels: hoe gaan we om met ‘overtredingen’;
  • De noodzaak van het hebben van een geza­menlijke interne visie, onderlinge afstemming; en eenduidigheid in aanpak; Afspraken en procedures op school/teamniveau.

Communiceren met leerlingen en praktische gespreksoefeningen

  • Het belang van een professionele en leerlinggerichte grondhouding (bejegeningprofiel) voor een verantwoord pedagogisch resultaat; het belang van autoriteit, goede persoon­lijke presen­tatie, houding en uitstraling;
  • Communiceren en overleggen met leerlingen/ouders/bezoekers; Basisvaardigheden;
  • Welke stappen kunnen onderno­men worden om moeilijk en lastig gedrag te corrige­ren: technieken en tips voor correctiegesprekken;
  • Omgaan met weerstanden en boosheid. Stappen om weerstand en boosheid te be­gren­zen, om te buigen en escalatie te voorkomen;
  • Toepassen/ oefenen van  basisvaardigheden en leerlinggerichte houding: met be­hulp van co-trainer/ speler worden situa­ties nagebootst die regelmatig voorkomen in de dage­lijkse praktijk van de deelnemers, bijvoorbeeld omgaan met en reageren op moeilijk, lastig en asociaal gedrag bij (groe­pen) leerlingen, bijvoorbeeld bij opstandigheid, brutaliteit of over­treding van regels.