Coaching in het Onderwijs

Introductie

Waarom is coachen zo belangrijk?

Coachen is een belangrijke competentie voor onderwijsprofessionals. Er zijn tal van situaties te verzinnen waarin coaching nodig is: een leraar die moeite heeft met orde houden in de klas, een leerling die dreigt uit te vallen, of een team dat moeilijk te motiveren is voor digitaal onderwijs. In veel scholen blijft coaching beperkt tot het delen van expertise en tips door een ervaren professional. De coaching is dan vooral een reactie op een probleem en de coach is hierin sturend, waardoor de coaching geen duurzaam effect heeft. Dat kan ook anders. Hoe voorkom je dat je als coach al het werk doet en je coachee niet duurzaam vooruit komt?

Betere resultaten met een oplossingsgerichte houding

Oplossingsgericht coachen focust op oplossingen in plaats van problemen en kijkt vooral naar de toekomst. Je houdt oog voor wat mogelijk is en stimuleert je coachee om na te denken over wat ze willen bereiken. Door te kijken naar persoonlijke kwaliteiten en de ontwikkelsituatie zet je aan tot concreet handelen waarbij de coachee eigenaar wordt van zijn eigen leerproces. Het stimuleert ontwikkeling en de lerende gemeenschap die hierdoor ontstaat zorgt voor betere resultaten.

Waarom juist nu?

De sluiting van scholen in de bestrijding van het coronavirus heeft grote gevolgen voor leerlingen, studenten, leraren en docenten. Komende periode staan leerkrachten voor een grote uitdaging om (gedeeltelijk) onderwijs op afstand te blijven geven, leervertraging en -achterstanden bij te werken en zicht te houden op het mentale welbevinden en de sociale ontwikkeling van leerlingen. Vanuit het Nationaal Programma Onderwijs krijgen scholen de (financiele) ondersteuning om met een eigen School Programma aan de slag te gaan met effectieve interventies. Deze opdracht vraagt om extra begeleiding van leraren en leerlingen. Door oplossingsgericht te werk te gaan grijp je deze situatie aan als een kans om toekomstgericht te werk te gaan.

Leer met de 3-daagse cursus Coaching in het Onderwijs oplossingsgericht werken, eigenaarschap vergroten en stimuleren van duurzame professionele ontwikkeling.

In drie dagen leer je:

  • De juiste oplossingsgerichte vragen stellen en daarmee de coachee aan te zetten tot het stellen van haalbare en toekomstgerichte doelen
  • Collega’s te stimuleren vanuit hun kracht te handelen en hierbij effectief te begeleiden om zo het eigenaarschap te vergroten
  • Hoe jouw persoonlijke coachstijl en visie op coachen het professioneel klimaat in de school kunnen versterken

Jouw praktijk als rode draad

Vanuit theoretische kaders maken we continu de vertaling naar jouw praktijk. Je brengt eigen casuïstiek in waardoor we aansluiten bij de persoonlijke en complexe vraagstukken uit het hedendaagse onderwijs. Je krijgt oefeningen mee en ontvangt feedback zodat je direct aan de slag kunt met de ontwikkeling van jouw coachingsvaardigheden.

Programma

Module 1:

Jouw rol als coach
Oplossingsgericht coachen focust op de oplossing in plaats van het probleem en de toekomst in plaats van het verleden. Het zet aan tot handelen. Dit is eenvoudiger gezegd dan gedaan: want hoe voorkom je dat jij als coach al het werk doet en de coachee niet vooruit komt? Het herkennen van kwaliteiten, context en ontwikkelsituatie is hierbij van groot belang. Tijdens deze dag gaan we in op de basisprincipes en vaardigheden die jij nodig hebt in je rol als oplossingsgericht coach.

Wat leer je:

  • De basisprincipes van oplossingsgericht denken: van probleem naar oplossing
  • Vorm geven aan jouw rol als coach (“leading from one step behind”)
  • De kwaliteiten van jouw coachee (h)erkennen
  • Toekomstgerichte doelen formuleren in een coachgesprek
  • Een oplossingsgericht gesprek voeren met collega’s en leerlingen

Module 2:

Van weerstand naar motivatie
De situaties waarin jij coacht kunnen sterk verschillen. Gaat het om een gelijkwaardige collega of heb je te maken met een andere gezagsrelatie? Het is belangrijk om jouw coaching aan te passen aan de samenwerkingsrelatie en de context, zodat je passende interventies kunt doen. Hoe herken je verschillen in motivatie? En hoe ga je hiermee om?

Wat leer je:

  • Verschillen in motivatie herkennen en omgaan met weerstand
  • Hoe je vanuit verschillende samenwerkingsrelaties effectief kunt coachen
  • Je interventies aanpassen naar context
  • Het eigenaarschap bij de ander stimuleren
  • De valkuilen van oplossingsgericht coachen

Module 3:

Duurzaam ontwikkelen: de praktijk en de toekomst
Tijdens de laatste lesdag staat oefenen, feedback en reflectie centraal. We kijken hoe je oplossingsgericht werken bent gaan toepassen in jouw praktijk, bespreken lastige situaties en vergelijke verschillende interventies. Dit breng je samen in jouw eigen visie op coaching en een persoonlijk ontwikkelplan, zodat je duurzaam kunt blijven ontwikkelen.

Wat leer je:

  • Coachingssituaties evalueren en feedback geven
  • Omgaan met lastige situaties
  • Wanneer je welke interventie inzet
  • Jouw eigen visie op coaching formuleren
  • Persoonlijke ontwikkelstappen voor jezelf bepalen

Voor wie

  • Leerkrachten
  • Docenten
  • Intern begeleiders
  • Zorg- en ondersteuningscoördinatoren
  • Bouwcoördinatoren
  • Teamleiders
  • Begeleiders van startende leraren

Uit het PO, VO en MBO die door middel van oplossingsgericht coachen duurzame ontwikkeling willen stimuleren.

Algemene informatie

Deze 3-daagse Cursus/Training zal plaatsvinden bij La Vie Utrecht te Utrecht.
Voor facilitaire vragen en de routebeschrijving zie onderstaande gegevens.

Jouw investering

De investering voor deze 3-daagse Cursus/Training bedraagt € 1899,00 (excl. btw) per persoon. Dit bedrag is inclusief koffie, thee, lunches en toegang tot de digitale leeromgeving.

STAP-Budget

Je kunt het STAP-budget voor deze opleiding aanvragen. Jij krijgt dan een aantrekkelijke subsidie van maximaal € 1.000,- van de overheid.

Certificaat van deelname

Na het volgen van deze cursus ontvangt je ook het Coaching in het Onderwijs certificaat van ons. Hiermee kan je jouw expertise op school aantonen.

Maximale groepsgrootte

In verband met het interactieve karakter van de cursus, is de maximale groepsgrootte 20 deelnemers. Wil je gegarandeerd een plek, dan raden wij je aan spoedig te reserveren.