De training ‘Crisismanagement bij calamiteiten’bestaat uit 2 blokken. Een theoretisch kader en praktisch deel gericht op simulatie en oefening. Na afloop van de simulatie vindt een gedegen evaluatie plaats. Daarbij worden verbeterpunten vastgesteld.
Inhoud
Een veilige leer- en werkomgeving. Dat is waar u als school voor staat en beleid op voert. Toch zijn er ondanks alle maatregelen calamiteiten en incidenten mogelijk waarbij de veiligheid, de continuïteit en het imago van de school ernstig worden bedreigd. Brand, geweldsmisdrijven, bommeldingen, spanningsuitval, (bus)ongelukken, milieu-incidenten, gewapende indringer, groepsagressie (intern en extern), opstootjes etc. zijn daarvan slechts enkele voorbeelden.
Calamiteiten en crisissen komen altijd onverwachts en ongelegen. Het verloop is iedere keer weer anders en het crisis beheersingsproces stelt andere eisen aan het management en de medewerkers, dan hun dagelijks werk. Bij een crisis is het zaak om de situatie weer snel onder controle terug te krijgen. Kritieke beslissingen dienen onder moeilijke voorwaarden en binnen weinig tijd genomen worden. Om in tijden van crisis effectief te kunnen handelen en paniek te voorkomen zijn geoefendheid en het hebben van een efficiënte organisatiestructuur met een adequate uitwisseling van informatie belangrijke voorwaarden.
Een goede voorbereiding is noodzakelijk. Veel bijna-rampen kennen een goede afloop dankzij een goede voorbereiding en duidelijke communicatie tijdens de ramp. Veel ongemak en schade kunnen daarmee voorkomen worden. Daarbij komt dat instellingen steeds meer worden afgerekend op de mate waarin het management zich heeft voorbereid en de inspanningen die zijn gedaan om een crisis te voorkomen.
De training bestaat uit 2 blokken. Een theoretisch kader en praktisch deel gericht op simulatie en oefening.
Blok 1: Plenaire sessie (theoretisch kader)
Tijdens de plenaire sessie wordt het crisisbeheersingsproces uitgelegd. Met die kennis als basis wordt met deelnemers het crisismanagementplan en bijbehorende stappen doorgenomen. Taken, rollen en verantwoordelijkheden binnen het crisisteam worden op basis daarvan goed verdeeld.
Blok 2: Crisissimulatie met het crisisteam (simulatieoefening)
Tijdens dit deel van de training worden de deelnemers onderworpen aan een zeer waarheidsgetrouwe crisissimulatie. Tijdens de oefening van het scenario ligt de nadruk op het leren handelen en communiceren tijdens de calamiteit. Deelnemers voelen concreet wat een crisis met zich mee kan brengen en wat dit met hen doet.
Tijdens de oefening wordt het gehele crisismanagementproces geoefend, waarbij de vaste kenmerken van een crisis aan de orde komen. In het kort gaat het daarbij om aandachtspunten als:
- Het aannemen van de crisissituatie en de eerste reactie;
- Het belang van de juiste informatie (binnen en buiten); Welke informatie moet ik verzamelen en hoe maak ik een adequate inschatting van de ernst van de situatie?
- Prioriteitsstelling en organisatie; Wat zijn de belangrijkste prioriteiten en hoe organiseer ik mijn handelingen? Grip houden is essentieel.
- Alarmeren, opschalen en rapporteren; Wat is de procedure voor meldingen? Wie moet ik erbij betrekken? Welke informatie moet ik op welk moment aan welke personen doorspelen, zodat het crisisteam het incident kan managen?
- Interne crisiscommunicatie; Wanneer communiceer je wel wat en wanneer juist niet? Communicatie met derden.
- Het omgaan met leerlingen, ouders en personeel;
De simulatie oefening vindt in een aparte ruimte plaats. Tijdens de simulatieoefening zijn een trainer en co-trainer aanwezig. Na afloop van de simulatie vindt een gedegen evaluatie plaats. Daarbij worden verbeterpunten vastgesteld.