De workshop is zeer geschikt voor zowel beginnende als ervaren professionals (decanen, mentoren).
Wat gebeurde er, waardoor dat gesprek met leerling Eva zo bijzonder goed liep? Waardoor krijgt die ene collega wel goed contact met leerling Roy?
Waarschijnlijk voelden beide deelnemers in het gesprek zich echt gezien, gehoord, serieus genomen; erkend. In begeleiding en in welk contact dan ook, is erkenning een solide fundering voor een goede relatie.
Een van de dingen die daar wezenlijk aan bijdraagt, is de inzet van gemeende complimenten. Een compliment betreft eigenlijk ‘een moment van aandacht’. Het voorziet in onze onmisbare menselijke ‘honger’ om werkelijk gezien en gehoord te worden in de vorm van bijvoorbeeld aanraking, sociale bedding of erkenning.
In de workshop leer je meer over:
- ‘de psychologie achter complimenten’; theoretische achtergronden
- je eigen overtuigingen over het geven en ontvangen van complimenten
- de effecten van complimenten op het contact met je leerling, of met wie dan ook…
- de praktijk; je ervaart de effecten en oefent er concreet mee in diverse gespreksvormen.
Zet je dit in, dan komt dit ten goede aan het welzijn en de ontwikkeling van je leerlingen en óók aan je eigen welzijn en plezier in werk. Wat je leert is vervolgens ook nog eens zinvol in het contact met je collega’s, directeur, partner, kind(eren), buurman, (schoon)moeder…
Wil je overleggen over wat ik voor jou, je team of organisatie kan betekenen? Neem van harte contact met me op.