Inhoud
Bereid jezelf en je school in een studiedag (inclusief avondprogramma) meesterlijk voor op een schooleigen route in de richting van Deep Learning! Een inspirerende en exclusieve onderdompeling in eigentijds en mondiaal onderwijs, gebaseerd op de aanpak van Deep Learning. Uit wereldwijde ervaringen weten we inmiddels dat Deep Learning leidt tot concrete, praktijk- en toekomstgerichte verandering van leren en leerprocessen. Daarbinnen is er volop ruimte voor leren en voor de leerling, gekaderd in een waardevol toekomstperspectief, namelijk wereldburgerschap.
Deep Learning, ook voor jouw school?
Kan de Deep Learning-aanpak ook jouw school ondersteunen bij het agenderen, ontwikkelen en implementeren van mondiale leerlingcompetenties en wereldburgerschap? Biedt Deep Learning de succesfactoren voor het toekomstgericht onderwijs in jouw school, waarin sprake is van volop ruimte voor mondiaal leren en ruimte voor de leerling? Michael Fullan heeft niet alleen de aanpak prima beschreven in twee uitgaven, maar inmiddels ook in praktijk gebracht met zo’n duizend scholen in een wereldwijd levend laboratorium (het NPDL-netwerk).
Belangrijk uitgangspunt in de Deep Learning-werkwijze van OMJS is dat we altijd uitgaan van de schooleigen visie op leren/onderwijs en dat we deze verbinden met goed ontwikkelde en aansluitende leer- en ontwikkelthema’s in de school.
Inhoud en hoofdlijnen
Tijdens deze exclusieve studiedag verwerf je – samen met collega’s uit PO en VO – verdiepend inzicht in de betekenis, impact en aanpak van Deep Learning. Dit doe je aan de hand van Deep Learning-raamwerken, praktijkvoorbeelden (uit PO en VO), wereldwijde ervaringen, Learning Progressions, relevante bronnen en tools. Tegelijkertijd bouw je aan je eigen inzicht in de huidige positie van je school ten aanzien van Deep Learning. Waarom en hoe past verdiepend leren bij jouw school, afdeling, leerwegen of groepen?
Het doel is een overzicht krijgen van je eigen schoolsituatie, aan de hand van bijvoorbeeld de visie en ingezette onderwijsvernieuwingen, maar ook van de leer- en werkcultuur bij leerlingen en medewerkers. Je verdiept jezelf in de drivers (waarom Deep Learning), de inhoud en het ontwerp van het veranderproces naar Deep Learning binnen je eigen schoolorganisatie en de wijze waarop je het team mee kunt nemen in de ambities en het proces.
Een bootcamp?
Samen met je collega-deelnemers ga je in dit bootcamp actief, concreet en praktijkgericht aan het werk. Bij voorkeur kom je met ten minste één andere collega van je school. Dat brengt de juiste verdieping in de schooleigen praktijkcasus aan en draagt bij aan het opbouwen van schoolcapaciteit en routines.
Je gaat tijdens deze studiedag eigenschappen van een ‘bootcamp’ ontdekken en herkennen:
- Je bouwt niet alleen inzichten op, maar ook enige praktische ervaring en routines, bijvoorbeeld de vertaling van Deep Learning naar concrete lesontwerpen.
- Je verwerft nieuwe inzichten en ontwikkelt vaardigheden op basis van collegiaal leren. In team- en groepsverband leer je sneller.
- Je krijgt professionele instructie en begeleiding.
- Aan de hand van inspannende opdrachten bouw je actief aan je veranderkracht en uithoudingsvermogen richting Deep Learning.
Opbrengsten
- Je beschikt over actueel en verdiepend inzicht in en kennis van de betekenis, inhoud, reikwijdte en werkwijze van Deep Learning, gecentreerd rond de zes mondiale competenties (6 C’s), inclusief alle rubrics (Learning Progressions).
- Je kunt een start maken voor de eigen schoolsituatie (op school-, groeps-, afdelings- of leerwegniveau) en de actuele schoolpositie bepalen in de context van Deep Learning: hoe veraf of dichtbij staat mijn school in (het proces van) Deep Learning?
- Je hebt op hoofdlijnen een eerste ruw ontwerp en een globale inrichting van een schooleigen veranderproces richting Deep Learning.
- Je hebt concrete beelden van de vervolgstappen voor je eigen school, afdeling of groep.
- Je kunt in je eigen school (verder) bouwen aan praktische routines voor Deep Learning-lesontwerp.
- Je hebt inzicht in je persoonlijke Deep Learning-profiel.