Bewegen als motor voor ontwikkeling en leren in groep 1-3! (Expertisecentrum Het jonge Kind)

Leer hoe je bewegend leren gebruikt in de klas
Bewegen en leren horen bij elkaar in de ontwikkeling van jonge kinderen. Zo verkennen jonge kinderen al bewegend de wereld en gaan zo de interactie aan. Dit is belangrijk voor de breinontwikkeling van jonge kinderen. In deze cursus leer je bewegend leren te gebruiken in groep 1, 2 en 3 en kinderen aan te moedigen in hun ontwikkeling.

Wat kun je straks?

Na het volgen van deze cursus kun jij straks:

  • Uitleggen waarom bewegend leren belangrijk is voor de ontwikkeling en het leerproces van jonge kinderen
  • Bewegend leren in de praktijk gebruiken in de klas
  • Beweging inzetten als motor voor ontwikkeling en leren in groep 1, 2 en 3

Beweging in de klas ondersteunt het leerproces

In de breinontwikkeling van jonge kinderen hangen bewegingsfuncties samen met de sociaal-emotionele ontwikkeling en taal- en denkvaardigheden. Door beweging in de klas te gebruiken, ondersteun je het leerproces van jonge kinderen. Zo gebruik jij straks beweging als motor voor ontwikkeling en leren voor kinderen in groep 1, 2 en 3.

Inhoud

  • de relatie tussen motoriek, ontwikkeling en leren
  • de ontwikkeling van de grote en kleine motoriek
  • de relatie tussen breinontwikkeling en bewegen
  • de rol van bewegen bij de ontwikkeling van executieve functies
  • bewegend leren in de praktijk

Toelating

Doelgroep: leerkrachten onderbouw in het primair onderwijs

Praktische informatie

Lesdagen en locaties

De cursus wordt  incompany gegeven, waarbij rekening wordt gehouden met specifieke wensen. De data en locatie worden in overleg vastgesteld.

Startdata en locaties

  • Enschede
Onderwijstypes
Functiegroepen