Inhoud
Vinden jouw kinderen begrijpend lezen ook zo saai? Vraag jij je ook af of het maken van vragen bij een tekst nou betere begrijpend lezers maakt van jouw kinderen? Denk jij ook dat begrijpend lezen functioneler kan en eigenlijk de hele dag door moet gebeuren? Schrijf je dan in!
In deze scholing leer je wat ertoe doet bij goed begrijpende leesonderwijs, gebaseerd op actuele onderzoeken/studies. We staan stil bij de ingrediënten die nodig zijn om van jouw leerlingen betere begrijpend lezers te maken. We ontdekken dat je hiervoor niet persé een methode begrijpend lezen nodig hebt, maar wel een creatieve en kritische leerkracht!
Hoe kan je kritisch omgaan met je methode voor begrijpend lezen en verantwoord schrappen? Hoe maak je het lezen functioneler? Of hoe kan je je begrijpend leesonderwijs koppelen aan je thematisch werken en werken aan leesbegrip zonder methode.
Je krijgt handvatten om te werken aan leesbegrip, de hele dag door!
Opbrengsten
- Je weet met welke factoren je rekening moet houden, als je zonder methode je begrijpend-leesonderwijs wilt vormgeven.
- Je hebt kennis van de opbouw van de leerlijn begrijpen lezen.
- Je kent het belang van een beperkt aantal strategieën en weet hoe de modelling-didactiek ondersteunend is om deze aan te leren.
- Je weet dat het GRRIM-model een handvat biedt om je lessen gedifferentieerd vorm te geven.
- Je weet hoe je leerlingen een functioneel en activerend basisaanbod kunt bieden.
- Je kunt leerlingen volgen in hun ontwikkeling, ook zonder methodetoetsen.
- Je hebt ervaring opgedaan in het ontwerpen van enkele lessen begrijpend lezen zonder methode en heb je ook van de ervaringen van anderen geleerd.