Begeleiden en beoordelen van profielwerkstukken

Het begeleiden van leerlingen bij hun profielwerkstuk in havo en vwo is een leuke maar soms ook lastige uitdaging, bijvoorbeeld omdat je als docent beperkte ervaring hebt met het begeleiden van onderzoek. In deze cursus ontdek je waar voor jou de uitdaging ligt en leer je hoe je je leerlingen begeleidt en beoordeelt bij het PWS.

Inhoud

Het begeleiden van leerlingen bij hun profielwerkstuk is een leuke maar soms ook lastige uitdaging. Misschien heb je als docent vragen als:

  • Hoe daag ik mijn leerlingen uit het onderzoeksproces zoveel mogelijk in eigen hand te nemen?
  • Hoe geef ik effectief feedback?
  • Hoe kan ik de beperkte begeleidingstijd het beste benutten?
  • Hoe zorg ik voor een ‘eerlijke’ beoordeling die leerlingen houvast geeft in hun leerproces?

In deze cursus van vier dagdelen ontdek je de antwoorden op deze vragen, en hoe je dit kunt toepassen. Uiteraard is er ook ruimte voor de eigen leervragen.

Cursusopzet

De cursus bestaat uit vier bijeenkomsten van één dagdeel. Tijdens de bijeenkomsten staat het leren van elkaars ervaringen centraal, evenals het leren door kennis te nemen van de theorie over ‘leren onderzoeken’ en deze toe te passen. Elke bijeenkomst heeft een hoofdthema:

  1. Een goede start maken met onderzoek: leerlingen ondersteunen bij het formuleren van een goed doordachte onderzoekbare hoofdvraag met deelvragen, en het verhelderen van onderzoekstaal (onderzoekscyclus en spelregels voor goed onderzoek).
  2. De juiste balans vinden tussen sturen en loslaten bij het begeleiden van onderzoek: hoe goede vragen stellen, aanwijzingen geven, etc.?
  3. Hoe maak je feedback bij onderzoek compleet?
    1. Feed-up, feedback, feed forward
    2. Feedback op leerproces, onderzoeksproces en onderzoeksproduct
    3. Peerfeedback: hoe werkt het goed?
  4. Beoordelen: proces en product; beoordelingsmodellen en beoordelingsprocedures.

Tussen de opeenvolgende bijeenkomsten zitten steeds circa drie weken, zodat de deelnemers met de opgedane inzichten aan de slag kunnen en de cursusliteratuur kunnen lezen. Deelnemers krijgen individuele feedback op hoe zij hun leerlingen schriftelijke feedback geven en beoordelen. In elke groep zullen daarnaast ook een of meer gespreksopnames van deelnemers met een (groep) leerlingen worden geanalyseerd.

Gezien de praktijkgerichte aanpak van de cursus wordt er gewerkt in groepen van maximaal 16 deelnemers.

Datum en locatie zijn in overleg, en prijs op aanvraag

Onderwijstypes
Functiegroepen
Onderwerpen