Activerende didactiek

De inhoud van de training

Een lage betrokkenheid van je leerlingen; soms zitten ze onderuitgezakt op de stoel, niet wetend wat nu precies de bedoeling is van de les. Herken je dit af en toe in jouw klas? Door de inzet van passende didactische werkvormen stimuleer je de actieve leerhouding bij de kinderen. Vul jouw ‘gereedschapskist’ met didactische inzichten, werkvormen en tools om de betrokkenheid te verhogen. Jij als leerkracht kan het verschil maken!

1. Waarom?!

Waarom activerende didactiek? Wat wordt er mee bedoeld? En in welke mate is dit wel of niet passend in combinatie met de instructiemodellen? Hele relevante vragen die Joyce en Jasmijn in dit onderdeel zullen beantwoorden.

2. Goed doordacht…

Ontdek alle ins and outs rondom activerende didactiek. Zo zorg je ervoor dat je aanbod niet alleen ‘leuk’ is maar ook weloverwogen en onderbouwd!

3. Hoe dan?

Je kent de ‘waarom’ en de gedachte daarachter… maar wat betekent dit voor jouw handelen? En hoe ziet er dat dan uit in de praktijk? Daarvoor nemen we een kijkje in bij juf Zeliha, leerkracht groep 5 van basisschool de Kameleon.

4. Hoe nu verder?

De inhoudelijke basis is gelegd. Maar dan…? In dit onderdeel kom je erachter wat jouw persoonlijke uitdagingen zijn. Op naar de volgende stap in jouw ontwikkeling!

Aan het einde van de training

  • weet je wat het zes fasen model inhoudt en kun je aan elke fase activerende didactiek koppelen.
  • heb je meer inzicht in hoe kinderen leren en weet je waarom het bevorderen van een lerende houding zo belangrijk is.
  • weet jij kinderen actief te betrekken bij hun eigen leerproces.
  • heb je inzicht in je eigen didactische vaardigheden: jij als leraar maakt het verschil!
  • heb je een rugzak vol manieren om werkvormen en structuur te bieden voor het ontwerpen van een effectieve les.
Onderwijstypes
Functiegroepen