Schoolleiders in onderwijs en managers in de kinderopvang hebben dezelfde droom: het beste voor kinderen creëren. Een kindcentrum bouw je met velen. Samen iets willen, is de eerste stap. Voor co-creatie is meer nodig. Door samen te leren en het kindcentrum te ontwikkelen, groeit een gelijkwaardige relatie. En dat is de basis voor een impactvolle samenwerking.
Wij helpen de deelnemers een volgende stap te zetten in professionele en persoonlijke ontwikkeling, zodat deelnemers een kindcentrum leiden met impact op kinderen en publieke waarde. Deelnemers hebben de blik op ‘vooruit’ en zoeken de grenzen op, van henzelf en hun werk. Wij sluiten aan bij wat zij nodig hebben.
Aanpak en didactiek
Het Leerarrangement kindcentrum van de toekomst duurt ongeveer negen maanden en dat is een bewuste keuze. Er is namelijk tijd nodig voor verwerking in professionele en persoonlijke zin. Professionele en persoonlijke ontwikkeling zijn nauw met elkaar verbonden. We gebruiken een feed-forward analyse, waarbij de deelnemer in de omgeving vraagt om feedback over zijn/haar impact.
Dieper leren
Leren begint bij reflectievermogen en het hebben van een vraag. Door onze aanpak leren deelnemers ook binnen hun functie, van elkaar in de groep, van de praktijk in het kindcentrum en op organisatieniveau. We stellen met betrokkenen de leervragen vast en deelnemers zijn eigenaar van inhoud en proces. Wij zorgen dat wordt geleerd door gevraagde en ongevraagde interventies en de inbreng van onze expertises. Wij dagen de deelnemers uit om van de gebaande paden af te wijken door de inzet van creatieve en actieve werkvormen, waaronder simulaties en management games. We ondersteunen de professionele ontwikkeling op acht facetten. Deze zijn gebaseerd op de beroepsstandaard van de schoolleider en de manager kinderopvang.
Maar ook door het werken in verschillende leeromgevingen: intercollegiale consultatie, een challenge groep, e-coaching en een digitaal platform. Hierdoor ontstaat dieper leren. Wij vinden het belangrijk dat het geleerde beklijft bij de deelnemers. Bovendien werken wij bij Bureau Kikken graag evidence based. We passen als didactische methode High Impact Learning that Lasts (HILL-model, Filip Dochy, 2015) toe. De bouwstenen uit het HILL model zorgen voor dieper leren, blijkt uit meer dan 25 jaar wetenschappelijk onderzoek. En dat is wat wij willen, want zo realiseren we impact.
Vier modules in acht dagen
Individueel startgesprek
Voor de start hebben de deelnemers een individueel gesprek met een van de organisatie ontwikkelaars van ons bureau. Over en weer worden de verwachtingen gedeeld en wordt een eerste verkenning gemaakt van de leervragen en hoe hieraan gewerkt kan worden.
Module 1 Kindcentrum van de toekomst
In deze module vertalen deelnemers toekomstige maatschappelijke trends en ontwikkelingen op het gebied van onderwijs en opvang naar hun eigen situatie. Zij koppelen dit aan hun persoonlijke en professionele visie op hun kindcentrum in wording. Wat is de publieke waarde van een kindcentrum? Ze leren hoe zij passende strategische keuzes kunnen maken.
Module 2 Organisatie-inrichting en bedrijfsvoering
Een visie en strategie moet leiden tot een passende inrichting van het kindcentrum. Daar komt veel bij kijken, bijvoorbeeld op het gebied van financiering, wetgeving en procesontwerp. Hoe moet mijn organisatie er concreet uit zien om mijn visie te laten leven in de praktijk? In deze module leren deelnemers droom en werkelijkheid met elkaar verbinden.
Module 3 Leiderschap, cultuur en ontwikkeling professionele leergemeenschap
In deze module leren deelnemers hoe zij een krachtige professionele gemeenschap kunnen creëren met hun medewerkers en andere stakeholders. Dit vraagt om leiderschap met impact. Regie kunnen voeren op de samensmelting van de culturen opvang en onderwijs en het laten ontstaan van een gezamenlijke, nieuwe cultuur is hierbij essentieel.
Module 4 Innovatie en transformatie
Veranderingen van buiten en van binnen hebben impact op een kindcentrum. Constante vernieuwing is nodig, om bij te blijven of liever nog: de ontwikkelingen een stap vóór te zijn en er je eigen kleur aan te geven. Dit vraagt om (onderwijskundig en pedagogisch) sterk leiderschap, in staat zijn je kindcentrum en jezelf steeds opnieuw uit te vinden. Deelnemers leren in deze module hoe ze dit met anderen kunnen realiseren. Ze ontwikkelen indicatoren om de impact te meten.
Challenge groep
Tussen de modules komen de challenge groepen minimaal vier keer bij elkaar, waarin deelnemers samen werken aan opdrachten en hun portfolio.
Intercollegiale consultatie
Deelnemers bespreken leermomenten in de praktijk in de vorm van (deels begeleide) intervisie. Wanneer dit wordt doorgezet na afloop, zorgt het voor borging van het geleerde.
Individuele e-coaching
Voor elke deelnemer is tijd ingeruimd voor individuele ondersteuning in het leerproces.
Incompany en open aanbod
We bieden deze opleiding in- of more company aan. We maken daarvoor een inhoud en offerte op maat. Bureau Kikken is CRKBO-geregistreerd en kan daardoor deze opleiding BTW vrij aanbieden.
Accreditatie Schoolleidersregister PO
Het Leerarrangement heeft voor het Schoolleidersregister PO een herregistratiewaarde van 100% (thema’s: persoonlijk leiderschap, verandermanagement, visiegestuurd onderwijs, onderwijsinrichting en schoolorganisatie, HRM in het onderwijs, bedrijfsvoering, samenwerken met de regio en het bestuur en educatief partnerschap). Schoolleiders die het Leerarrangement positief afronden, voldoen na het uploaden van hun certificaat voor vier jaar aan de herregistratie-eisen.
Voor managers kinderopvang die het schoolleidersdiploma PO willen behalen, hebben we een samenwerking met MijnID.nu / Interstudie (onderdeel van Marant) waardoor ze middels een EVC procedure vrijgesteld worden voor onderdelen van de opleiding Schoolleider 3.0 van buiten het onderwijs.
Studiebelasting en toelatingseisen
Van de deelnemers wordt verwacht dat ze HBO werk- en denkniveau hebben.
Deelnemers zijn schoolleider PO of manager in een kinderopvangorganisatie en willen zich graag ontwikkelen tot een impactvolle leider van een kindcentrum. De studiebelasting voor de deelnemers is in totaal 10 EC, ofwel 280 studiebelastingsuren. Dat is inclusief alle contacttijd en de Proeve van Bekwaamheid.
Toetsing
De deelnemers maken een portfolio en een reflectie op de persoonlijke en professionele ontwikkeling. Dit wordt getoetst tijdens een Proeve van bekwaamheid (interview).
Docenten
Het Leerarrangement wordt verzorgd door ervaren organisatie ontwikkelaars van Bureau Kikken. Zij hebben allen branche- ervaring in onderwijs en kinderopvang en zijn door de wol geverfd in organisatie ontwikkeling. Er is één kernontwikkelaar; afhankelijk van het thema worden ontwikkelaars met specifieke kwaliteiten toegevoegd.