Huiselijk geweld en kindermishandeling komt vaak voor, maar toch heeft niet iedere leerkracht er dagelijks mee te maken. Iedere school / bestuur dient te beschikken over een eigen Meldcode: gebaseerd op het basismodel maar toegeschreven naar de eigen instelling. Verder is het belangrijk dat iemand binnen de school kennis en expertise heeft en houdt om leerkrachten van advies te voorzien als dit moeilijke onderwerp speelt: de Aandachtsfunctionaris.
Bijeenkomst 1:
- Taken en verantwoordelijkheden van de aandachtsfunctionaris
- Meldcode en meldplicht
- Vormen van huiselijk geweld en kindermishandeling
- Doel en stappen van de meldcode
- Signalen en vermoedens concreet beschrijven
Bijeenkomst 2:
- Stap 2 en 3 van de meldcode
- Doel van het gesprek met ouder en kind
- Gesprekstechnieken: o.a. emoties, loyaliteit Bijeenkomst 3:
- Werken met het afwegingskader
- Veiligheid eigen personeel bij melding
- Samenwerking met Veilig Thuis na de melding
Bijeenkomst 3:
- Kernkwaliteiten voor een aandachtsfunctionaris
- Protocol meldcode binnen jouw organisatie
- Informeren van ouders over de meldcode en het protocol
- Inspectie
Bijeenkomst 4:
- Feedback op jouw protocol
- Implementeren van de meldcode binnen jouw school
- Analyse en rapportage
Bij deze training is de inzet van onze trainingsacteur van meerwaarde. Je oefent jouw praktijksituatie met de acteur. Daardoor ervaar je hoe je de theorie uit deze training in jouw praktijk kunt toepassen.