In hoeverre worden de leerlingen van jouw school optimaal voorbereid op de toekomst en met name op een mondiale leefwereld?
In deze training bereid je jezelf voor om de mondiale competenties van Deep Learning, in het perspectief van wereldburgerschap, in jouw onderwijspraktijk te verweven, te integreren, in jouw onderwijs in praktijk te brengen. Je bouwt kennis, vaardigheden en routines op om daarna zelfstandig – maar bij voorkeur samen met collega’s – lessen, projecten en andere leeractiviteiten rond Deep Learning (en wereldburgerschap) te kunnen ontwerpen, uitvoeren en evalueren.
In de drie trainingsbijeenkomsten wordt theorie afgewisseld met praktijkopdrachten en actieve werkvormen waarin je zelf Deep Learning gaat ervaren. De volgende onderwerpen komen aan bod:
- maatschappelijke dynamieken die leiden tot mondiale competenties, internationalisering en wereldburgerschap (de context);
- Deep Learning en de zes mondiale competenties: inhoud, betekenis en duidelijke beelden van de wijze waarop leren en lesgeven met Deep Learning er in de praktijk uit kan zien;
- vaardigheden en routines opbouwen in het leerontwerp van Deep Learning, lesvoorbereiding en lesevaluatie;
- didactische aanpakken die passend zijn voor Deep Learning en wereldburgerschap, bijvoorbeeld IPC, didactisch coachen, STEAM;
- veranderende rollen van leraar en leerling;
- een startmeting Deep Learning;
- good practices: delen en gezamenlijk evalueren van eigen praktijkvoorbeelden die aansluiten bij Deep Learning en wereldburgerschap;
- evalueren van leren, werken met rubrics (Learning Progressions), met name op het gebied van wereldburgerschap.
Opbrengsten
- Je beschikt over actueel en verdiepend inzicht in en kennis van de betekenis, inhoud en werkwijze van Deep Learning/wereldburgerschap, met name de zes mondiale competenties (6 C’s).
- Je beschikt over heldere beelden van en inzicht in hoe Deep Learning en wereldburgerschap er in de praktijk van jouw school uit kunnen gaan zien, inclusief veranderende rollen van leerling en leraar.
- Je weet wat de actuele pedagogische en maatschappelijke achtergronden van wereldburgerschap zijn.
- Je weet welke pedagogische en didactische aanpakken passen bij Deep Learning en wereldburgerschap.
- Je hebt zicht op de inhoudsgebonden positie van jouw school ten aanzien van Deep Learning.
- Je hebt praktische vaardigheid en routines opgebouwd, bijvoorbeeld de praktijkvertaling van Deep Learning naar concrete lesontwerpen.