Leertraject Oriëntatie op besturen (Tranche 5)
Het traject ‘Oriëntatie op besturen’ is bedoeld voor schoolleiders die de ambitie hebben om bestuurder te worden.
De taken van schoolleiders en bestuurders in het voortgezet onderwijs worden steeds complexer. Leiderschap en goed bestuur zijn essentieel voor het bevorderen van de kwaliteit van onderwijs en het optimaal functioneren van een school. Leidinggeven is niet alleen verbinden, samenwerken en besluiten nemen, maar ook kritisch naar jezelf kijken en jezelf ontwikkelen. Leidinggeven is blijven leren, voor een beginnend teamleider én een ervaren bestuurder.
Sinds 2012 ondersteunt de VO-academie – als onderdeel van de VO-raad – schoolleiders en bestuurders in hun professionele en individuele ontwikkeling. We ontwikkelen nieuwe activiteiten op relevante thema’s en met nieuwe leervormen. Wij bieden bijvoorbeeld professionaliseringsactiviteiten voor elke loopbaanstap: docenten met leidinggevende ambities, schoolleiders en bestuurders.
Onze expertise – op basis van onderzoek en inzichten uit de praktijk – delen we via onze trajecten, masterclasses en diverse publicaties. We maken inzichtelijk welke professionaliseringstrajecten er zijn door middel van de opleidingscatalogus. Op het kennis- en leerplatform VOnkel kunt u online leren en ontmoeten. Onze VO-managementcoaches zijn er om u verder te helpen met uw ontwikkeling.
Het traject ‘Oriëntatie op besturen’ is bedoeld voor schoolleiders die de ambitie hebben om bestuurder te worden.
Bent u werkzaam binnen het voortgezet onderwijs en heeft u leidinggevende ambities? Door deelname aan het leertraject Oriëntatie op leiderschap krijgt u inzicht in uw eigen leiderschapskwaliteiten, doet u ervaring op met leidinggeven en kunt u vervolgens een weloverwogen keuze maken.
Hoe geeft u als schoolleider, op strategische wijze, leiding aan complexe vraagstukken? En hoe houdt u daarbij oog voor uw persoonlijke waarden binnen uw leidinggevende functie? In dit intervisietraject verkent u deze vragen, samen met collega-schoolleiders.