Specialist Nieuwkomersonderwijs (Post HBO)

Veel scholen en leraren hebben te maken met in- en uitstroom van nieuwkomers. Het vraagt om kennis en vaardigheden om nieuwkomers te begeleiden in de eerste vijf jaren van het onderwijs in de Nederlandse context. Specialist nieuwkomersonderwijs biedt leraren handvatten om passend onderwijs voor deze doelgroep te organiseren en te verzorgen.

Opbrengst

Je bent in staat om onderwijs aan nieuwkomers vorm te geven in de praktijk op jouw school. Je kunt vanuit kennis over de doelgroep jouw collega’s ondersteunen bij vraagstukken die met het lesgeven aan nieuwkomers in elke vorm van onderwijs samenhangen.

Over het programma

In deze opleiding is ‘omgaan met diversiteit’ uitgangspunt, daarbij wordt aan ontwikkeling van de volgende competenties gewerkt:

  • Pedagogisch competent in het omgaan met gedrag en trauma
  • Didactisch competent in het verzorgen van Nederlands als tweede taal vanuit een meertalige blik
  • Interpersoonlijk competent in het contact met leerlingen, ouders en omgeving
  • Organisatorisch competent in het inrichten van het onderwijsaanbod aan deze, steeds wisselende, doelgroep

Je leert werken vanuit een visie op het omgaan met een cultureel diverse groep. Vanuit cultureel sensitief handelen reflecteer je op jezelf, je groep, de school en de omgeving. Je leert om te gaan met gedrag (en eventueel trauma’s) van de leerlingen en daarbij ben je in staat een veilig pedagogisch klimaat te realiseren binnen de kaders van het onderwijs aan nieuwkomers. Je leert om vanuit de interculturele communicatiegesprekken met leerlingen en ouders voor te bereiden en uit te voeren. In samenwerking met collega’s en externe deskundigen weet je de multidisciplinaire context te betrekken om een optimale onderwijssituatie te bewerkstelligen. Vanuit kennis over NT2 en meertaligheid weet je onderwijs vorm te geven vanuit een geïntegreerde visie op taal/talen. Je leert omgaan met verschillen; onderwijsbehoeften van leerlingen te signaleren, analyseren en monitoren en een passend klassenmanagement vorm te geven.

Onderwerpen

De volgende thema’s komen aan bod:

  • Theorie: tweedetaalverwerving, meertaligheid, (culturele) diversiteit
  • Didactiek van geintegreerd taalontwikkelend werken (in alle vakken)
  • Intake, observeren en signaleren van onderwijsbehoeften en bewust onderbouwen van door-/uitstroomprofiel
  • Interculturele communicatie, voeren van oudergesprekken, kennis van achtergronden van nieuwkomers, ‘omgaan met diversiteit’
  • Pedagogisch klimaat, kennis van executieve functies, omgaan met gedrag en trauma, waaronder psycho-educatie en traumasensitief lesgeven
  • Klassenmanagement en organisatie

Benieuwd wat studenten van de post-hbo opleiding vinden?

Rolontwikkeling op competenties

Voor het lesgeven aan nieuwkomers zijn specifieke competenties gedefinieerd. Deze vormen de basis van de opleiding. Door het lezen van literatuur en door binnen je eigen school praktijkopdrachten uit te voeren, verwerf je specifieke competenties voor het verzorgen van onderwijs aan nieuwkomers in een taalklas of in het regulier onderwijs.

Je leest literatuur en verzamelt de tijdens de opleiding uitgevoerde praktijkopdrachten in je portfolio en reflecteert daarop. Daarmee toon je jouw rolontwikkeling aan op de specifieke competenties.

Formatieve evaluatie wordt gezien als onderdeel van het leerproces, waarbij je als student feedback krijgt zowel op het leerproces als op de ontwikkeling van de competenties. Deze bestaat uit:

  • Een intakegesprek
  • Tussentijdse feedback op opdrachten/toetsen
  • Een eindgesprek

Certificering

Na het succesvol afronden van de opleiding ontvang je het postbachelordiploma Specialist Nieuwkomersonderwijs.

Voor wie?

Leraren basisonderwijs en/of eerste opvangonderwijs die zich specialiceren in het onderwijs aan nieuwkomers. De opleiding verbindt de theorie aan de praktijk en het is dan ook wenselijk dat leraren onderwijs (gaan) verzorgen aan de doelgroep of daar ervaring mee hebben

Onderwijstypes
Functiegroepen