Lesgeven aan anderstalige leerlingen in het voortgezet onderwijs

Deze nieuwe korte opleiding op maat leert docenten omgaan met leerlingen die naast een taalachterstand ook met regelmaat te kampen hebben met bijkomende problematiek op gedrags- of sociaal-emotioneel vlak.

Veel scholen voor voortgezet onderwijs kennen een flinke instroom van nieuwkomers. Hoe bedien je hen in de reguliere klas en tijdens de les?

Ervaar jij zelf als docent een bepaalde handelingsverlegenheid bij leerlingen met een anderstalige achtergrond? Of ben je leidinggevende en speelt dit bij docenten binnen jouw VO-school? In vijf bijeenkomsten krijgt het docententeam handvatten aangereikt voor het lesgeven aan en begeleiden van anderstalige leerlingen in de reguliere les.

Wat leer je

De opleiding bestaat standaard uit vijf bijeenkomsten van drie uur, maar kan op verzoek minder of meer bijeenkomsten bevatten.

De opzet is interactief met veel ruimte voor de inbreng van eigen vragen, casuïstiek en ervaringen. Theorie wordt afgewisseld met (praktijk)opdrachten, zodat de geleerde kennis en vaardigheden direct geoefend kunnen worden. Er wordt hiermee zoveel mogelijk aangesloten op de eigen onderwijspraktijk, waardoor de leeropbrengst voor docenten versterkt wordt.

In de bijeenkomsten gaan we samen aan de slag met antwoorden op vragen als:

  • Wat is de achtergrond van de leerling en hoe speelt dit een rol in het schools functioneren?
  • Hoe achterhaal je de onderwijsbehoeften van de leerling?
  • Hoe geef je differentiatie vorm in de reguliere les?
  • Hoe wordt een tweede taal geleerd?
  • Hoe kun je – geïntegreerd in de reguliere les – de taalontwikkeling stimuleren? Hoe bied je taalsteun?
  • Hoe monitor en evalueer je de taalontwikkeling van de tweede taalleerder?
  • Waarom vertoont de tweede taalleerder bepaald gedrag in de klas en hoe ga je hiermee om?
  • Hoe activeer en motiveer je de tweede taalleerders in de les?
  • Hoe stem je de aanpak tussen docenten af?

Resultaat

De opleiding geeft je als docent handvatten voor het lesgeven aan en het begeleiden van anderstalige leerlingen in de reguliere les.

Je breidt jouw kennis uit over de achtergrond van tweedetaalleerders en het daarbij passend pedagogisch-didactisch handelen. Samen met collega’s kom je tot gedeelde en gedragen basisprincipes voor het lesgeven aan anderstalige leerlingen.

De korte opleiding biedt daarnaast inzicht in de taalontwikkeling van anderstalige leerlingen en geeft toepasbare methodieken voor het stimuleren en monitoren van die taalontwikkeling.

Na het afronden van de korte opleiding ontvangen cursisten een bewijs van deelname.

Voor wie

De korte opleiding richt zich op docententeams in het voortgezet onderwijs, die lesgeven aan leerlingen die het Nederlands nog maar beperkt beheersen. Daarnaast is de korte opleiding ook zeer geschikt voor vakdocenten in de ISK, die geen achtergrond in Nederlands of NT2 hebben.

Tijdens de bijeenkomsten is er ruimte voor inbreng van de deelnemers, voor uitwisseling, feedback en beantwoording van inhoudelijke of didactische vragen.

Praktische informatie

Studiebelasting

15 contacturen (afhankelijk van het gekozen aantal bijeenkomsten)
1,5 uur zelfstudie voor praktijkopdrachten en het doornemen van vakinhoudelijke artikelen (per bijeenkomst)

Aanvragen opleiding op maat

Deze korte opleiding is uitsluitend beschikbaar voor (docenten)teams. Dit is maatwerk en wordt naar keuze op de VU of op locatie verzorgd.

Startdata en locaties

  • 5 bijeenkomsten