Tijdens het voortgezet onderwijs en het MBO worden studievaardigheden (tijdens mentorlessen) steeds verder uitgebreid. Dit zijn vooral de cognitieve studievaardigheden.

Onderscheid in studievaardigheden

Een onderzoek van Weinstein & Mayer in 1996 beschrijft een duidelijk verschil tussen cognitieve en metacognitieve studievaardigheden: metacognitieve vaardigheden gaan meer over zelfregulering en het inzetten van studiestrategieën zoals plannen, het uitvoeren van een taak en reflecteren. Cognitieve studievaardigheden gaan over samenvatten of bijvoorbeeld het onderstrepen in teksten.

Leren leren

Doordat we op het gebied van studievaardigheden steeds meer weten hoe we leren en hoe onder andere concentratie in het brein werkt, kunnen we deze kennis gebruiken om effectief te studeren. ‘Leren leren’ is hierbij ook een veelgebruikte term. Door deze breinkennis met leerlingen te delen vergroot je dus de studievaardigheid.

Het trainen van studievaardigheden kan via diverse methoden. Tijdens de CITO eindtoetsen op de basisschool is er ook al aandacht voor studievaardigheden. Het meest betekenisvol is als studievaardigheden gekoppeld worden aan de actuele lesstof, dat het op dat moment zinvol is voor leerlingen. Zo kan onder andere ‘modeling’ ingezet worden waarbij de leerkracht het hardop denken voordoet en dus inzicht geeft in de strategie en denkstappen.

Studievaardigheden medebepalend voor het schoolsucces

Studievaardigheden zijn belangrijk voor het schoolsucces en uiteindelijk ook het ‘studieplezier’. Het hangt ook samen met motivatie, concentratie en zelfbeeld. Als leerkracht kun je hierbij van grote waarde zijn.

Meer weten over studievaardigheden?

Als je meer wilt weten over het  begeleiden en stimuleren van leerlingen bij hun studievaardigheden, neem dan een kijkje bij onze boeken en opleidingen.

LOB doe je met zijn allen

In 2017 presenteerde de minister van Onderwijs de Kwaliteitsagenda LOB voor het vo. Het doel? Scholen helpen om loopbaanbegeleiding aan leerlingen stevig op de kaart te zetten. Van decaan tot mentor en vakdocent, iedereen doet mee.