Strategische visie en planning
De bestuurder draagt zorg voor het formuleren van de strategische koers, de missie van de organisatie en van de visie op onderwijs. Hij/zij is in staat de maatschappelijke opdracht te vertalen naar de specifieke opdracht voor de eigen organisatie(s) en de gevolgen daarvan voor de positionering van die organisatie(s).
Dit betekent:
- Hij/zij is in staat het speelveld te (doen) analyseren, kansen en bedreigingen te (doen) onderkennen en te duiden en te koppelen aan de sterktes en zwaktes van de organisatie.
- De bestuurder is in staat het proces van strategieontwikkeling vorm te geven en te sturen.
- Hij/zij is in staat om keuzes te maken en kan met scenario’s werken.
Blijf op de hoogte! Schrijf je in op onze maandelijkse nieuwsbrief
Boeken
Krachtig van binnen, sterk naar buiten!
Marita Weener, Twanny Verdonschot, Sandra van der Bolt
Picture this!
Espérance Blaauw
Van schootkind tot schoolkind
Ewald Vervaet
Het zakboek voor vertrouwenspersonen
Anke Visser
Taal, een zaak van alle vakken
Marianne Verhallen, Wim van Beek
Scholingen
Projectmanagement in het onderwijs
‘Ik heb inzichten gekregen in hoe projectplannen mij kunnen ondersteunen in schoolontwikkeling.’
Leidinggeven aan leren in het onderwijs
Tijdens de training werk je vanuit de context van je eigen school. Naast theorie krijg…
Frisse blik
Heeft onze aanpak uw interesse gewekt en bent u benieuwd naar de ervaringen en effecten…
Gezamenlijk een visie formuleren
Hoe zorg je dat een visie gedragen wordt? Onder andere door iedereen te betrekken bij…
Strategisch leiderschap
Strategische keuzes worden voor de schoolleider steeds belangrijker. Maar hoe maak je zulke keuzes in…
Scholing
Projectmanagement in het onderwijs
‘Ik heb inzichten gekregen in hoe projectplannen mij kunnen ondersteunen in schoolontwikkeling.’