Tijdens de puberteit vindt er ook een ‘snoeiproces’ in de hersenen plaats. Waarbij alleen nuttige verbindingen behouden worden en de communicatie in de hersenen wordt geoptimaliseerd. Deze optimalisatie gebeurt niet in alle hersengebieden tegelijk. Door dat in combinatie met ‘rondgierende’ hormonen raken de puberhersenen tijdelijk uit balans.

Wetenschap

De impact van sociale media is groot op jongeren. Soms lijken ze onverantwoorde risico’s te nemen. Het vergelijken met anderen (peergroep) is ook veel op de voorgrond aanwezig. Met plannen hebben ze vaak moeite en ’s morgens worden ze vaak moeilijk wakker. Allemaal processen die vanuit het puberbrein te verklaren zijn. De wetenschap weet meer en meer over de werking van het (puber)brein. Deze neuropsychologische inzichten kunnen ingezet worden in het werken met jongeren.

Handvatten

Door als onderwijsprofessional te begrijpen hoe het puberbrein werkt, hoe de ontwikkeling tijdens de puberteit verloopt, kan er een praktische vertaalslag gemaakt worden naar de praktijk. Met deze ‘know-how’ heb je handvatten hoe je tieners betrekt bij je les, maar ook hoe je ze begeleidt in onze snel veranderende samenleving. Zo komt bijvoorbeeld burn-out steeds meer voor in deze doelgroep.

Meer over het puberbrein en de ontwikkeling in deze leeftijdsfase?

Bekijk onze opleidingen en boeken.

Ontwikkeling: van het jonge kind naar het puberbrein

Ontwikkeling is het veranderingsproces waarbij groei, rijping en leren leiden tot een hoger functioneringsniveau. Bij rijping gaat het dan om lichamelijke groei. Bij leren gaat het om het verwerven van kennis, inzicht en vaardigheden.

De mentor als coach

‘Prettige en leerzame training. Fijne afwisseling van praktische opdrachten en voorlichting. Zeer bruikbaar in het…

In deze training krijg je inzicht in de samenhang tussen taal, brein, leren en lesgeven in die unieke periode van de pubertijd waarin het (tiener)brein van de leerling zich nog volop ontwikkelt.

Ontwikkeling: van het jonge kind naar het puberbrein

Ontwikkeling is het veranderingsproces waarbij groei, rijping en leren leiden tot een hoger functioneringsniveau. Bij rijping gaat het dan om lichamelijke groei. Bij leren gaat het om het verwerven van kennis, inzicht en vaardigheden.